Sakari Pesola

4.10.1963, Töysä

Filosofie magister 1995 (Finlands historia), Helsingfors universitet
Filosofie licentiat 2003 (kulturhistoria), Åbo universitet

Lärare i historia och samhällslära (Pohjois-Haagan yhteiskoulu)
Musiker (Kolmas Nainen, Moon Cakes, Luunelonen)

Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Skogen som doftar vår och gyttja

Sakari Pesola brinner för tre saker: historia, musik och orientering. Ibland är orientering det han brinner allra mest för, framför allt på våren då skolåret närmar sig sitt slut och han har endast lite undervisningsarbete kvar.

– Inte är det ju direkt någon naturupplevelse att kuta omkring och flåsa där i skogen. I mars-april känns det ändå underbart att märka att skogen har börjat dofta vår och gyttja.

Att lösa uppgifter är det som fascinerar Pesola mest i orientering, men han är också intresserad av spekulerandet och teknologin som är förknippade med grenen. Pesola deltar också regelbundet i orienteringstävlingar.

– I höstas under den finska mästerskapstävlingen fanns det en enorm mängd soppar i skogen. Efter tävlingen tog jag en plastpåse full av soppar med mig hem, såsom alla orienterare brukar göra. Jag har också alltid varit intresserad av kartor, kartografi och geodesi, så för mig är orientering inte bara en form av motion.

Sakari Pesola på orienteringstävling 2011. Foto: Aki Saranen.