Sakari Pesola

4.10.1963, Töysä

Filosofie magister 1995 (Finlands historia), Helsingfors universitet
Filosofie licentiat 2003 (kulturhistoria), Åbo universitet

Lärare i historia och samhällslära (Pohjois-Haagan yhteiskoulu)
Musiker (Kolmas Nainen, Moon Cakes, Luunelonen)

Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Från studier i estetik till magister i historia

Efter slutförda gymnasiestudier fick Sakari Pesola år 1982 en studieplats i Uleåborg. Utbildningsområdet rymdes inom bokstavskombinationen ADB, som då ännu var främmande för de flesta.

– Ja, man undrar ju hur mitt liv skulle se ut i dag om jag hade börjat studera där! I stället för ADB började jag nämligen studera till lantmätare vid Tekniska högskolan i Otnäs.

Ungefär vid samma tidpunkt, i början av 1980-talet, började Pesolas karriär som musiker utvecklas till något allvarligare än det lättsamma jammandet tillsammans med bandet. Pesola var tvungen att finna ett utbildningsområde där han vid behov kunde tentera kurser, om hans karriär som musiker i bandet Kolmas Nainen skulle få vind i seglen. Fältarbetet som ingick i studierna i lantmäteri gjorde det nämligen svårt att åka på turné med bandet. Pesola bläddrade i Helsingfors universitets studieguide och bestämde sig för att börja studera estetik.

– Min mamma strök under orden ”Studier i estetik förbereder inte studenterna för något specifikt yrke” i studieguiden. På hösten 1984 inledde jag i alla fall mina studier i estetik vid Helsingfors universitets humanistiska fakultet. Ganska snart insåg jag att teoretisering, som är så utmärkande för estetik, inte passade för mig.

Pesola hade alltid varit intresserad av historia, så han gjorde ett nivåprov för att få byta huvudämne. Han inledde sina studier i historia 1986 – samma år som Kolmas Nainen gav ut sitt första album. Pesola turnerade tillsammans med bandet och studerade vid sidan om.

– Jag klarade av rätt många kurser genom att först skriva av de anteckningar som mina studiekamrater hade skrivit under föreläsningarna och därefter delta i tentorna. Jag var ingen exemplarisk student, det måste jag erkänna. Jag vill särskilt tacka Leena, Marjo och Veijo för att jag överhuvudtaget blev klar med mina studier. När jag kom till universitetet på mina lediga dagar mellan konserterna, kände jag mig nästan lite utomstående. Jag var trots allt hela tiden intresserad av historia – kanske det ändå är viktigast.

Sakari Pesola funderar på sina studier under bandets turné år 1994. Foto: Jari Eklund.

Då Kolmas Nainen upplöstes 1994 hade Pesola igen tid att studera. Han skrev sin pro gradu-avhandling om populärmusikens historia. I sin avhandling undersökte han början av 1900-talet då musik började produceras för radio och skivinspelningar. Vid denna tid blev musiken allmänt tillgänglig via olika kanaler och det fanns nödvändigtvis inte längre en direkt kontakt mellan musikern och lyssnaren.

Pesola blev filosofie magister från Helsingfors universitet år 1995. Efter några år återvände han till universitetet och avlade biämnesstudier i samhällsvetenskap och pedagogiska studier för att få behörighet som lärare. År 2003 skrev han dessutom en licentiatavhandling inom kulturhistoria vid Åbo universitet. Avhandlingen handlar om den finländska populärmusikens produktion och publicitet under 1925–1938.