Sakari Pesola

4.10.1963, Töysä

Filosofie magister 1995 (Finlands historia), Helsingfors universitet
Filosofie licentiat 2003 (kulturhistoria), Åbo universitet

Lärare i historia och samhällslära (Pohjois-Haagan yhteiskoulu)
Musiker (Kolmas Nainen, Moon Cakes, Luunelonen)

Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

”Det lönar sig alltid att bjuda på salmiak”

Min bästa stund vid universitetet är definitivt den då jag för första gången träffade min fru. Jag vill inte gå in på saken närmare, utan konstaterar bara att det alltid lönar sig att bjuda på salmiak.

Ett annat betydande minne från min tid vid universitetet är när jag blev färdig med min magisterexamen. Ännu i solennitetssalen i universitetets huvudbyggnad var jag alldeles säker att något ska gå på tok. Kanske skulle någon komma och säga att jag har föråldrade studiepoäng, eller kanske skulle någon avslöja att jag aldrig gick på föreläsningarna. När jag fick betyget i min hand tänkte jag att kanske ingen längre kommer och tar det ifrån mig.

Jag kände mig lite vemodig när jag gick från universitetet med examensbetyget i handen. Först då insåg jag hur rolig min tid vid universitet hade varit och hur roligt det var att spendera tiden med kamraterna där. Men det skulle också ha varit fint att verkligen studera där. Bättre förståelse för det akademiska och djupare studieupplevelser fick jag trots allt senare när jag avlade en licentiatexamen vid Åbo universitet.

Sakari Pesolas familjeliv.