Saila Susiluoto

Saila Mira Milena Susiluoto
11.5.1971, Helsingfors

Filosofie student (studier i allmän litteraturvetenskap, filosofi och estetik 1999–2001), Helsingfors universitet
Kriittinen korkeakoulu (Kritiska högskolan), skrivarlinjen 1991–1993
Folkhögskolan Oriveden opisto 1991

Författare, uppträdande poet, lärare i kreativt skrivande

Har varit verksam inom flera organisationer på det litterära fältet, till exempel i styrelsen för litteraturföreningen Nuoren Voiman Liitto 2002–2006 (ordförande 2004–2006), i styrelsen för finska författarförbundet Suomen kirjailijaliitto 2009–2011 samt i prisjuryn för Kalevi Jäntti-priset 2006–.

Einari Vuorela-priset 2011
Finlandspriset 2005
Kalevi Jäntti-priset 2001

Utmärkelser
Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2012 för sitt verk Carmen
Dikter översatta till 14 olika språk

Kuva: Tomi Kontio
Tekstit: Saila Susiluoto (Tomas Sjöblom, toim.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Mina bästa minnen från universitetet handlar om att tillägna sig kunskap. Jag har aldrig upplevt att studierna i litteraturvetenskap skulle ha försämrat möjligheterna till mitt eget kreativa skrivande – snarare tvärtom. Mitt arbete, som har inspirerats av kunskap, är för mig som en grodd av universitetet. Jag gör ofta mycket bakgrundsforskning för mina verk, även om man nödvändigtvis inte kommer att tänka på ett sådant arbetssätt när det gäller diktböcker. Detta arbete blir nödvändigtvis inte heller direkt synligt i det färdiga verket, utan snarare kommer det fram som en inre struktur, som en stig som är utformad av kunskap och historia.

Bild: Klaus Susiluoto, 2001

Kunskap har också långa spår – jag tänker till exempel på mitt nuvarande projekt Antikythera, en interaktiv diktapp för Ipad. Mitt intresse för digital litteratur väcktes år 2000 på en kurs där Teemu Ikonen undervisade och författaren och forskaren Markku Eskelinen var gästföreläsare. På denna kurs verkade det som om det öppnades ändlösa möjligheter och en helt ny värld i litteraturen.

Bild: Klaus Susiluoto, 2001