Ritva Laury

Ph.D. (lingvistik), University of California, Santa Barbara, 1995
M.A. (lingvistik), California State University, Fresno, 1983
Akademisk sekreterarexamen, Handelshögskolan, 1973

Utexaminerad från Handelshögskolan 1973 genomförde Laury magister- och doktorsexamen i Kalifornien, och arbetade där länge innan hon flyttade tillbaka till Finland 2003. Därefter har hon arbetar vid Helsingfors universitet, först på språkvetenskapliga institutionen (2003–2007) och från 2007 som professor i finska vid nuvarande finska, finkugriska och nordiska institutionen. Hon är professor emerita i lingvistik vid California State University.

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Ari Aalto
Text: Ritva Laury och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen och Johan Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Jag tycker att samarbete med andra forskare är det bästa med det akademiska livet. Därför njuter jag av att undervisa, handleda och arbeta i forskningsprojekt.

Mina bästa minnen från universitetet är högtidsstunderna, min egen installation och disputationer på de avhandlingar som jag har handlett, senast Anna Vatanens disputation i november 2014.