Tillbaka

Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylä landskommun

Biblioteksexamen 1963, Tammerfors universitet
Kandidat i samhällsvetenskaper 1964 (litteraturhistoria) och filosofie kandidat 1980 (allmän litteraturvetenskap, dramalinjen), Tammerfors universitet
Filosofie licentiat 1989 (allmän litteraturvetenskap, drama), Åbo universitet
Filosofie doktor (teatervetenskap) 1992, Helsingfors universitet

Docent och emeritusavtal 2008– vid Helsingfors universitet
Docent vid Konstindustriella högskolan 1998–2007

Tf bitr professor 1989–1995, bitr professor 1995–1998 och professor 1998–2007 i teatervetenskap och dramalitteratur, Helsingfors universitet

Verksam som bibliotekarie och forskningsassistent hos olika arbetsgivare fram till år 1979
Tf verksamhetschef för Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer i sammanlagt tre år under åren 1977–1984
Chef för Teatermuseet 1981–1988
Teaterkritiker på tidningen Demari 1979–1991

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsteman: Teater och teaterhistoria i Finland, föreställningsforskning och föreställningsanalys, teatern och samhället

Priser och utmärkelser
Finlands scenkonsts hederstecken i guld 2001
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden 2002

Text: Pirkko Koski och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Teatervetenskap blev en livsstil

Teatervetenskap är ett litet läroämne som har att göra med en omfattande konstform, och därför kan det vara svårt att sätta ramar för sitt intresse. Det finns fortfarande ganska få forskare inom teatervetenskapen. På ett eller annat sätt sammanfaller forskningsobjekten: undervisning och forskning, historia och modern teater, teatern i hemlandet och fenomen som överskrider gränser, teorier och material, teater i praktiken och teaterforskning och så vidare. Det är inte möjligt att isolera sig, och inte heller förnuftigt med tanke på läroämnets särdrag. Jag känner mig allra säkrast när jag forskar i finsk teater och dess historia eller i nutida eller förflutna finska teaterföreställningar. Ofta undersöker jag teater i samband med någon annan samhällelig verksamhet.

Då jag blev pensionerad från min tjänst som professor i teatervetenskap, var mitt arbetsbord fullt av halvfärdiga manuskript. Jag hade inte haft möjlighet att finslipa dem på grund av undervisning, administrativa uppdrag och andra ärenden som hade bestämda tidtabeller och som jag hade blivit beordrad att ta hand om. Det kändes underbart att frigöra sig från allt detta: äntligen hade jag tid att fördjupa mig i skrivande och att slutföra mina egna forskningsprojekt. Det känns fortfarande lyxigt att dagtid få sitta vid det egna arbetsbordet. Min hjärna har trots allt inte anpassat sig till pensionen, och de halvfärdiga arbetena har inte tagit slut. Nya intressen uppstår ungefär i takt med att gamla arbeten blir slutförda. Den extra tiden har heller inte hjälpt mig att göra ett bestämt val mellan teaterhistoria och föreställningsanalys.

Trots denna förändring som har skett, har mitt arbetssätt i grunden förblivit oförändrad. Tidigare ledde jag flera historie- och bokprojekt och medverkade dessutom som skribent i andras projekt. Efter mina tjänsteår kändes behovet för helt egna arbeten som en befrielse. Då började jag till exempel skriva en bok om finska skådespelare. Nu känner jag mig åter inspirerad att delta i gemensamma forskningsprojekt vid sidan av mina egna projekt, men det är nu andras uppgift att leda projekten. Såsom tidigare finns det två slags forskning på mitt arbetsbord: Finlands nationalteaters historia under de konstnärligt och kulturpolitiskt intressanta 1970- och 1980-talen och varierande artiklar om företeelser som jag själv är intresserad av inom den moderna teatern.

Deltagare i IFTR:s kongress står på trapporna vid Helsingfors universitets huvudbyggnad år 1993. Bild: Pirkko Koskis hemarkiv.

 

Tillbaka