Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylä landskommun

Biblioteksexamen 1963, Tammerfors universitet
Kandidat i samhällsvetenskaper 1964 (litteraturhistoria) och filosofie kandidat 1980 (allmän litteraturvetenskap, dramalinjen), Tammerfors universitet
Filosofie licentiat 1989 (allmän litteraturvetenskap, drama), Åbo universitet
Filosofie doktor (teatervetenskap) 1992, Helsingfors universitet

Docent och emeritusavtal 2008– vid Helsingfors universitet
Docent vid Konstindustriella högskolan 1998–2007

Tf bitr professor 1989–1995, bitr professor 1995–1998 och professor 1998–2007 i teatervetenskap och dramalitteratur, Helsingfors universitet

Verksam som bibliotekarie och forskningsassistent hos olika arbetsgivare fram till år 1979
Tf verksamhetschef för Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer i sammanlagt tre år under åren 1977–1984
Chef för Teatermuseet 1981–1988
Teaterkritiker på tidningen Demari 1979–1991

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsteman: Teater och teaterhistoria i Finland, föreställningsforskning och föreställningsanalys, teatern och samhället

Priser och utmärkelser
Finlands scenkonsts hederstecken i guld 2001
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden 2002

Text: Pirkko Koski och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina finaste stunder vid Helsingfors universitet

En särskilt fin stund upplevde jag då festskriften till min födelsedag blev färdig. Det var också trevligt att händelsen var förknippad med vår internationella sommarskola som hade ordnats elva gånger. Vår fasta lärargrupp, som bestod av sex universitetsprofessorer, hade utvecklats till en förtrolig arbetsgemenskap och vänskapskrets. Flera av mina utländska kolleger hade också blivit vänner med de studenter som deltog i sommarskolan.

Lärarna vid sommarskolan och mina egna studenter sammanställde boken tillsammans. Tre av mina kolleger reste (på egen bekostnad!) till födelsedagsfesten, och därefter stannade Janelle Reinelt och hennes sedermera make Jerry Hewitt som julgäster. I sin helhet har sommarskolan varit en fin upplevelse, för trots att den alltid innebar att sommarlovet blev betydligt kortare, fick jag mycket energi inför vintern av dessa intensiva två veckor och alla diskussioner med utländska och bekanta lärare och studenter.

År 2006 lovade vi att ordna en världskongress för The International Federation for Theatre Research (IFTR), som är organisationen för vår vetenskapsgren. Tidigare hade vi ordnat flera mindre kongresser. Till exempel anordnade IFTR:s arbetsgrupper i teaterhistoria och föreställningsanalys mycket lyckade seminarier i Helsingfors år 1993. Nu var det dock fråga om ett större evenemang, och vi var tvungna att ta en ekonomisk risk, som vi dock kunde minimera genom att själva hålla i trådarna.

Det som blev centralt i kongressen var avdelningssekreterarens och studenternas roll inom läroämnet. Doktoranderna fick göra sina egna förhandsuppgifter, men uppgifterna hindrade inte dem från att delta i kongressen som forskare. Vi inrättade studiehelheten ”kongress som projekt” för dem som ansvarade för olika uppgiftsområden. Studenterna samlades varje fredag i två års tid för att bli förtrogna med projektarbete, praxis på kongresser och olika system inom forskningsområdet.

Evenemanget kunde hålla sin budget, i synnerhet tack vare universitetet som bidrog till lokalkostnaderna. Allt fungerade utmärkt och alla 600 kongressgäster fick flexibel och personlig betjäning. Alla som hade deltagit i organiseringen, till och med universitetets vaktmästare, var väl hemmastadda med projektet och hade kontroll över sina egna uppgifter, vilket resulterade i en lyckad kongress. Attityden och arbetsandan återspeglades i projektgruppens första seminariesession. Själv höll jag ett föredrag om IFTR:s struktur och verksamhet, och olika representanter från fakulteten berättade om sitt eget arbete. Fakultetens föreläsare blev förvånade när studentgruppen i början av seminariet trängde ihop sig på de två första raderna i föreläsningssalen och de bakre bänkarna förblev alldeles tomma.

Gåvan som jag fick av deltagarna var mycket personlig och den gör mig fortfarande rörd. Det var ett stort fotoalbum vars sidor var fulla av namn och roliga hälsningar, sammanlagt ungefär 500, som styrelsemedlemmarna hade samlat in på banketter.

Festskriften överräcktes av Helka Kekäläinen och Steve Willmer. I bakgrunden syns nationsmedlemmar från Keskisuomalainen osakunta (’Centralfinländska nationen’), där Pirkko Koski har varit inspektor. Bild: Tuomo Lehtinen.