Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylä landskommun

Biblioteksexamen 1963, Tammerfors universitet
Kandidat i samhällsvetenskaper 1964 (litteraturhistoria) och filosofie kandidat 1980 (allmän litteraturvetenskap, dramalinjen), Tammerfors universitet
Filosofie licentiat 1989 (allmän litteraturvetenskap, drama), Åbo universitet
Filosofie doktor (teatervetenskap) 1992, Helsingfors universitet

Docent och emeritusavtal 2008– vid Helsingfors universitet
Docent vid Konstindustriella högskolan 1998–2007

Tf bitr professor 1989–1995, bitr professor 1995–1998 och professor 1998–2007 i teatervetenskap och dramalitteratur, Helsingfors universitet

Verksam som bibliotekarie och forskningsassistent hos olika arbetsgivare fram till år 1979
Tf verksamhetschef för Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer i sammanlagt tre år under åren 1977–1984
Chef för Teatermuseet 1981–1988
Teaterkritiker på tidningen Demari 1979–1991

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsteman: Teater och teaterhistoria i Finland, föreställningsforskning och föreställningsanalys, teatern och samhället

Priser och utmärkelser
Finlands scenkonsts hederstecken i guld 2001
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden 2002

Text: Pirkko Koski och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Ett av mina minnen är förknippat med promotionen våren 2007, innan jag blev pensionerad i slutet av året. Studenterna i teatervetenskap hade under våren samlats varje vecka på mitt pro gradu-seminarium. Målet var att fira promotionen tillsammans, och därför stödde alla ivrigt varandra. De sista pro gradu-avhandlingarna blev färdiga i elfte timmen. I promotionen samlade vi oss efter midnatt till förbipasserande japanska turisters beundran för att bli fotograferade på Studenthusets trappor. Även universitetets kansler råkade vara på plats och fick delta i bilden.

Ett annat minne är förknippat med undervisningen. I ett metodseminarium som ingick i de fördjupade studierna skulle två studenter alltid inleda diskussionen om en aktuell artikel som hela gruppen hade läst på förhand. Jutta Junikkala och Sipriina Ritaranta skulle inleda en diskussion om inledningskapitlet i Elin Diamonds artikelsamling Performance and Cultural Politics. Junikkala och Ritaranta bevisade att de hade satt sig noggrant in i den svåra texten, vars ena del behandlade feministisk föreställningsforskning. I början av sitt anförande reste de sig lugnt och öppnade långsamt i samma takt sina mörka ylletröjor. Under dem hade de likadana t-skjortor som pryddes av texten ”Diamond Girls”, skriven i gyllene bokstäver. De hade hittat skjortorna av en slump i något varuhus. Deras finurliga performans fick alla seminariedeltagare att slappna av och möjligtvis löste den också upp vissa funderingar som kanske kört fast.