Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylä landskommun

Biblioteksexamen 1963, Tammerfors universitet
Kandidat i samhällsvetenskaper 1964 (litteraturhistoria) och filosofie kandidat 1980 (allmän litteraturvetenskap, dramalinjen), Tammerfors universitet
Filosofie licentiat 1989 (allmän litteraturvetenskap, drama), Åbo universitet
Filosofie doktor (teatervetenskap) 1992, Helsingfors universitet

Docent och emeritusavtal 2008– vid Helsingfors universitet
Docent vid Konstindustriella högskolan 1998–2007

Tf bitr professor 1989–1995, bitr professor 1995–1998 och professor 1998–2007 i teatervetenskap och dramalitteratur, Helsingfors universitet

Verksam som bibliotekarie och forskningsassistent hos olika arbetsgivare fram till år 1979
Tf verksamhetschef för Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer i sammanlagt tre år under åren 1977–1984
Chef för Teatermuseet 1981–1988
Teaterkritiker på tidningen Demari 1979–1991

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsteman: Teater och teaterhistoria i Finland, föreställningsforskning och föreställningsanalys, teatern och samhället

Priser och utmärkelser
Finlands scenkonsts hederstecken i guld 2001
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden 2002

Text: Pirkko Koski och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Föreningsarbete får sin betydelse genom samtalet och samarbetet

När jag kom till universitetet var nordiskt och internationellt föreningsarbete i teaterbranschen bekant för mig från mina tidigare arbetsplatser. Det var en självklarhet för mig att återigen åta mig arbete med teaterforskning i föreningsform. Jag var med och grundade föreningen Nordiska teaterforskare och var där verksam som styrelsemedlem och vice ordförande för min egen sektion. I styrelsen för vår internationella organisation International Federation for Theatre Research (IFTR) var jag med i tolv år, fyra av dem som vice ordförande.

Det allra viktigaste i föreningsarbetet har varit de forskningsinriktade diskussionerna och samarbetena. Min största merit som vice ordförande för IFTR är att jag grundade ett forum för nya forskare. Forumet ger en möjlighet för dem som nyligen har kommit in på en forskarbana att presentera det arbete de gör inför sin doktorsavhandling, oavsett vad kongressens tema är. Dessutom förpliktar forumet de meriterade forskarna att delta i diskussioner med de unga. IFTR har under de senaste åren utvecklats till en kongresskola där meriterade kolleger ger handledning i artikelskrivande och i andra färdigheter som en forskare ska ha. Tack vare IFTR och den internationella forskarskolan som ordnas varje sommar kände jag under en period största delen av de unga forskarna från olika länder. Jag har även varit med och grundat Föreningen för teaterforskning i Finland.

Deltagare i IFTR:s Theatre Historiography Working Group på mottagning på 1990-talet. Bild: Pirkko Koskis hemarkiv.

Jag var chef för Institutionen för allmän litteraturvetenskap, estetik och teatervetenskap vid Helsingfors universitet under åren 1994–1998. Därtill var jag vice prefekt och prefekt för Institutionen för konstforskning år 2007. De flesta av mina förtroendeuppdrag har trots allt sammanhängt med teater eller internationell verksamhet. Förtroendeuppdragen har omfattat bland annat medlemskap i några teatrars styrelser samt i Teatermuseets delegation och styrelse. Efter att ha blivit pensionerad har jag fortfarande ägnat en stor del av min tid till att bedöma både inhemska och utländska forskningsresultat, vilket kan vara tidskrävande eftersom de nordiska forskarna använder flera språk parallellt och också bedömarna ska förstå dessa språk.

International Summer School i Lammi. Bild: Pirkko Koskis hemarkiv.