Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylä landskommun

Biblioteksexamen 1963, Tammerfors universitet
Kandidat i samhällsvetenskaper 1964 (litteraturhistoria) och filosofie kandidat 1980 (allmän litteraturvetenskap, dramalinjen), Tammerfors universitet
Filosofie licentiat 1989 (allmän litteraturvetenskap, drama), Åbo universitet
Filosofie doktor (teatervetenskap) 1992, Helsingfors universitet

Docent och emeritusavtal 2008– vid Helsingfors universitet
Docent vid Konstindustriella högskolan 1998–2007

Tf bitr professor 1989–1995, bitr professor 1995–1998 och professor 1998–2007 i teatervetenskap och dramalitteratur, Helsingfors universitet

Verksam som bibliotekarie och forskningsassistent hos olika arbetsgivare fram till år 1979
Tf verksamhetschef för Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer i sammanlagt tre år under åren 1977–1984
Chef för Teatermuseet 1981–1988
Teaterkritiker på tidningen Demari 1979–1991

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsteman: Teater och teaterhistoria i Finland, föreställningsforskning och föreställningsanalys, teatern och samhället

Priser och utmärkelser
Finlands scenkonsts hederstecken i guld 2001
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden 2002

Text: Pirkko Koski och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Ett förbund mellan forskning och undervisning

Då jag kom till universitetet på 1980-talet, genomgick teatervetenskapen i alla länder en hel del förändringar. Vid vårt universitet förutsatte den här tiden av förändringar också en förstärkning av det fundamentala. En professor ska hålla sig underrättad om forskning som bedrivs både utomlands och i det egna hemlandet, och därtill kunna överföra sin kunskap till studenterna genom undervisningen. Det var och är fortfarande viktigt att finna en balans mellan egen nytta och allmän nytta. Detta kan vara utmanande, men samtidigt givande när det lyckas.

Ända från början var det uppenbart att jag vill delta i internationell verksamhet. Jag tyckte också att det är viktigt att förena hela läroämnet teatervetenskap med internationell verksamhet. Min egen forskning har handlat och handlar fortfarande om Finland, men ofta har den kommit till som ett resultat av ett samspel inom en internationell forskargemenskap.

Nordiska professorer på Hanaholmen år 1990. Från vänster Willmar Sauter (Stockholm), Pirkko Koski, Claes Zilliacus (Åbo Akademi). I bakgrunden Per Ringby (Umeå). Föreningen Nordiska Teaterforskare hade grundats ett år tidigare. Bild: Pirkko Koskis hemarkiv.

För mig är det viktigt att forska i inhemsk teater och teaterhistoria, men också att förmedla kunskap om Finland utomlands. Jag har kunnat förena dessa mål genom att välja mina forskningsteman från Finland och mina metoder från internationella sammanhang. På så sätt har till exempel Kristian Smeds iscensättningar och samarbetet mellan Hella Wuolijoki och Bertolt Brecht hittat läsare både här i Finland och utomlands. Ibland har mitt arbetssätt lett till internationella publikationer, men oftare till kapitel i finskspråkiga böcker eller artiklar i finskspråkiga tidningar.

I mitt forskararbete har jag upplevt att det är viktigt att balansera mellan mina egna personliga projekt och projekt som bygger på samarbete, ofta med doktorander. Vår vetenskapsgren är mycket omfattande och växelverkan med andra breddar perspektivet och kunnandet. Egna projekt är däremot till hjälp för fördjupade kunskaper. De hjälper också en att hålla sig på samma nivå som andra forskare – ibland till och med på en högre nivå.

Tillsammans med studenter i Aten för att bekanta sig med teaterns ursprung (Epidauros teater). På bilden syns även irländska studenter. Bild: Pirkko Koskis hemarkiv.