Peter Stadius

16.1.1970, Åbo

Filosofie magister 1997, doktor 2005 (historia), Helsingfors universitet

Tf. Professor i Nordenstudier 2013–2015, professor 2015-, Helsingfors universitet
Forskningsledare för Center för Nordenstudier (CENS) 2013-, Helsingfors universitet

Tf. universitetslektor i Nordenstudier 2006–2013, Helsingfors universitet
Projektsekreterare för Zacharias Topelius Skrifter 2005–2006, Svenska litteratursällskapet i Finland
T.f. assistent i nordisk historia 2000–2001, Helsingfors universitet

Forskningsteman:
Bilden av Norden, nationella och regionala stereotypier, nordiskt samarbete, minoritetskulturer, nord och syd i Europa, minneskultur

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Foto: Linda Tammisto / Helsingfors universitet
Text: Peter Stadius (Tomas Sjöblom, red.)

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Mina bästa minnen från universitetet är de stunder då jag tillsammans med kolleger har åstadkommit något kollektivt. Ett speciellt varmt minne har jag av den tredje Nordiska idéhistoriska doktorandkonferensen (NIHK) som en grupp doktorander arrangerade vid Historiska institutionen år 2001.

Vi var en grupp på ca 7–8 personer som med stor entusiasm gick in för att arrangera en högklassig konferens, och vi lyckades ro hela projektet i land. Allt från finansiering till praktiska arrangemang, akademiskt innehåll, key note-föreläsare, middagar etc. förbereddes av gruppen in i minsta detalj. När sedan själva konferensen gick av stapeln kunde man känna i allt att vi hade lagt vår själ i detta och fortfarande vet alla vi som var med och arrangerade NIHK2001 att det är ett minne för livet.

Jag har minnesbilder av hur jag hyr en cykel åt en Princeton-professors fru, provsmakning av menyer på Sveaborgs officersmäss och en massa annat praktiskt. Den gången arbetade vi verkligen i grupp och kunde åstadkomma något stort.

Bild: Historiska Föreningen/ Michaela Bränn