Pekka Pesonen

Pekka Juhani Pesonen
1.4.1947, Norrköping, Sverige

Filosofie kandidat 1973 (allmän litteraturvetenskap och estetik), filosofie licentiat 1975 (allmän litteraturvetenskap, ryska språket och litteraturen) och filosofie doktor 1987 (rysk litteratur), Helsingfors universitet

Professor emeritus i rysk litteratur 2011–, Helsingfors universitet
Timlärare 1970–1972, tf. assistent 1974 och assistent 1975–1980 i allmän litteraturvetenskap, Helsingfors universitet
Tf. biträdande professor i litteratur 1979, Uleåborgs universitet
Tf. biträdande professor 1981–1983 och 1986–1987, biträdande professor 1988–1997 och professor 1998–2010 i rysk litteratur, Helsingfors universitet

Priser och utmärkelser
Jakov Grot-priset för entusiasm i Rysslandsforskning 1999
Oscar Parland-priset av Semiotiska sällskapet i Finland 2007

Bild: Mika Federley
Text: Pekka Pesonen och Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Jag ordnade mina första kurser vid Helsingfors universitet under hösten 1970. De var så kallade praktikkurser där man i allmän litteraturvetenskap behandlade ”all” världslitteratur. Studenterna skrev några ark långa essäer och då vi träffades hade vi gemensamma lärarledda diskussioner. Undervisningsformen var alldeles ny. Vi hade anhållit om den i institutionens representation, som den då kallades, och fick vår vilja fram.

Jag fick två kurser på mitt ansvar och därmed inleddes mitt undervisningsarbete vid Helsingfors universitet. Jag var van vid att kritisera lärare och fick nu märka att det är ganska utmanande att själv undervisa som halvfärdig kandidat i humanistiska vetenskaper. Det första jag måste lära mig var att skapa en levande kontakt till mina studenter. Det var möjligt att öva sig i det, men alla kontaktsituationer var trots allt alltid nya och utmanande. De olika undervisningssituationerna, alla mina möten med studenterna, ingår i mina bästa upplevelser vid universitetet. De överträffar även de aha-upplevelser man får då man forskar i något.

Bild 10.​

Mina två sista årtionden vid Helsingfors universitet präglades av arbete med doktorander. I och med internationella projekt fick jag möta avhandlingsskribenter från Ryssland, Estland och USA. Tack vare min egna, livliga och unga internationella forskargemenskap fick jag i många fall känna stor glädje och stolthet som ledare.

Bild 11.​

Popularisering av det egna forskningsområdet har alltid varit en viktig fråga för mig. Då jag blev pensionerad kring julen 2010 ordnade jag föreläsningsserien Venäläinen klassikkoni (Min ryska klassiker), som var riktad till en större publik. Jag bjöd mina nyare och äldre kollegor, mina tidigare studenter som hunnit disputera och några av mina icke-akademiska vänner som talare. Jag avslutade serien med min egen avskedsföreläsning. Efteråt höjdes det röster för en fortsättning på serien, och sedermera har jag varit med och ordnat flera serier om rysk litteratur.

Dialogserien Kaksitoista tuolia, som ordnades på hösten 2012, vann allra mest bifall. Där diskuterade jag tillsammans med 12 finländska författare om olika verk eller teman inom rysk litteratur. Författarna hade själv fått välja vad de ville tala om. I seriens slutskede fanns det närapå 600 personer i publiken. Till mina allra käraste minnen hör dock mina första kurser på hösten och min avskedsserie fyrtio år senare. Det är en stor glädje att få fortsätta med vissa uppgifter som professor emeritus.

YTTERLIGARE INFORMATION OM BILDERNA

Bild 10:

På utflykt i vårkyliga Sveaborg med studenter i mitten av 1990-talet. Utflykten ordnades av en studentklubb i nyare rysk litteratur. Medlemmarna i klubben har sedermera blivit russister som är verksamma inom olika områden, de flesta på bilden har även blivit forskare, doktorer och professorer.

Bild 11:

Peeter Torop från Tartu på sin disputationsmiddag år 1995. Pekka Pesonen behandlar Torops rygg med en finländsk bastukvast som han gav i gåva till Torop.

”Torop var en student till Juri Lotman. Jag bekantade mig med honom år 1987. Under åren 1990–1996 var han gästlektor i rysk litteratur vid vår institution. Han disputerade i Helsingfors och opponerades av Boris Uspenski, en världskänd rysk kulturforskare och semiotiker. Numera är Torop professor i semiotik vid Tartu universitet.”