Tillbaka

Pekka Hako

Vesa Pekka Hako
12.2.1957, Helsingfors

Filosofie magister 2000 och filosofie licentiat 2000 (musikvetenskap), Helsingfors universitet
Pedagogie magister 2003 (pedagogik), Helsingfors universitet
Därtill doktorandstudier i sociologi och studier i kommunikation vid statsvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet

VD 2011, Pekka Hako Productions Oy
Kulturråd 2007–2010, utrikesdepartementet (Washington D.C.)
Koordinator av finska operainspelningar 2001–2015
Verksamhetschef 1991–2000, Informationscentralen för finländsk musik
Ombud 1991‒2000, Stiftelsen för Främjande av Skapande Tonkonst
Ombud 1991‒2000, Finlands Tonsättares Sibeliusfond
Producent 1989–1991, Informationscentralen för finländsk musik
Assistent i pedagogik 1989, Helsingfors universitet
Musikförlagsredaktör 1987–1990, Edition Pan
Assistent i musikvetenskap 1987, Helsingfors universitet
Forskare 1986–1987, Finlands Akademi
Ledare och grundare 1983–1990, Musikskolan Musiikkihuone
Lärare i tangentinstrument 1983–1988, Musikskolan Musiikkihuone
Förlagsredaktör 1982–1986, Hellas-piano Oy
Sekreterare för Madetojastiftelsen 1980–1984, Finlands Tonsättare rf
Deltidsbibliotekarie 1980–1981, Institutionen för musikvetenskap vid Helsingfors universitet
Intendent 1979–1980, Vanda orkester

Musikredaktör och musikskribent 1979– (Rundradion, flera olika tidningar och tidskrifter)
Facklitterär författare 1981–
Manuskriptförfattare för, regissör till och producent av tv-program och dokumentärfilmer om kultur- och konstrelaterade ämnen 1989–
Manuskriptförfattare för och producent av utställningar om finländsk kultur 2006–

Bild: Heikki Tuuli
Text: Pekka Hako (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

En befrämjare av musikgemenskapen

Under mina första studieår vid Institutionen för musikvetenskap vid Helsingfors universitet grundade jag tillsammans med min skolkamrat Tero-Pekka Henell och min studiekamrat Risto Nieminen tidningen Synkooppi (1978). Jag är särskilt stolt över att tidningen fortfarande ges ut. Jag var också aktivt verksam i ämnesföreningen. Vi arrangerade fester, försökte få annonsörer till vår tidning och köpte skivor till nedsatt pris av importörerna för studenternas räkning. Allt detta var omedvetet nätverksbildande och grundade sig på en ung världsförbättrares nyfikenhet och vilja att lära känna musikgemenskapen och hur denna fungerar.

Jag har alltid haft en litet barnslig tanke om att jag arbetar i det finländska musiklivets tjänst. Professor Erkki Salmenhaaras gav ett tips som tilltalade mig: ”Forska i finländsk musik och musikkultur. Det finns ingen annan som gör det.” Dessa ord har varit mitt rättesnöre.

Proseminarieuppsatsen var Pekka Hakos första halvvetenskapliga publikation (Synkooppi, opus 2).

Utöver mina arbetsuppdrag har jag haft tiotals förtroendeuppdrag i olika föreningar och stiftelser i kulturbranschen – det handlar om allt från Finlands Kritikerförbund till fullmäktige och konstutskottet för Nyslotts operafestival.

Jag avstod från alla förtroendeuppdrag för cirka tio år sedan, men håller nu på att återuppta dem. Mitt senaste uppdrag är styrelsemedlemskapet i stiftelsen Kalevalasällskapet. För mig ligger samarbete i grunden till allt kulturarbete. Särskilt roligt var det nordiska samarbetet på 1990-talet, när vi arbetade med musikprojekt i Europa och USA.

Pekka Hako var en av de tre grundarna till tidningen Synkooppi och tidningens första chefredaktör. På bild Synkooppis opus 1–7.

 

Tillbaka