Päivi Isosaari

Filosofie magister 1994 (allmän litteraturvetenskap), Helsingfors universitet

Produktionschef 2011-, Finlands nationalteater

Vd 2006–2011, förlagsaktiebolaget Like Kustannus Oy
Förlagsredaktör, produktchef, försäljningschef, marknadsföringschef 1994–2005, förlagsaktiebolaget Kustannusosakeyhtiö Otava
Produktionsassistent, producent 1992–1994, Lilla Teatern

Text: Päivi Isosaari (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Trots att jag aldrig drömde om att bli forskare hänger mina bästa minnen från studietiden samman med de tillfällen då jag fick testa det jag lärt mig i praktiken, det vill säga under proseminarier, seminarier och då jag skrev min pro gradu. Att analysera, producera egen text och diskutera tillsammans med andra studenter kändes vettigare än en arbetsfördelning där föreläsaren talar och publiken lyssnar. Jag minns ändå många föreläsare, såsom Maija Lehtonen samt Maria-Liisa Nevala från studieämnet inhemsk kultur, som intressanta talare.

En student med bara pro gradu-avhandlingen kvar under sin första arbetsdag som förlagsredaktör hösten 1994.