Päivi Isosaari

Filosofie magister 1994 (allmän litteraturvetenskap), Helsingfors universitet

Produktionschef 2011-, Finlands nationalteater

Vd 2006–2011, förlagsaktiebolaget Like Kustannus Oy
Förlagsredaktör, produktchef, försäljningschef, marknadsföringschef 1994–2005, förlagsaktiebolaget Kustannusosakeyhtiö Otava
Produktionsassistent, producent 1992–1994, Lilla Teatern

Text: Päivi Isosaari (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Blev produktionschef för Finlands nationalteater

Jag började arbeta vid sidan om studierna redan i början av min första vårtermin. Jag läste på institutionens anslagstavla att Helsingfors Stadsteater sökte kvällsarbetare till informationsdisken och jag kom att arbeta där några kvällar i veckan under ett par års tid. Arbetstagarna fick sitta i publiken om det bara fanns lediga platser kvar och jag utnyttjade den rättigheten frekvent. Från Stadsteatern förflyttade jag mig till Lilla Teatern och där var det närmast bara skådespelarens uppgifter som förblev mig obekanta. Jag arbetade i garderoben och i biljettkassan, sufflerade, reste upp kulisser, tog hand om rekvisitan och till slut arbetade jag som produktionsassistent och producent.

Trots att jag siktade på en arbetsplats inom litteraturbranschen lämnade också teaterarbetet så trevliga minnen hos mig att jag gärna återvände till branschen då jag fick chans till det nästan 17 år senare. Som produktionschef för Finlands nationalteater ansvarar jag för att det finns publik på föreställningarna och pengar för löneutbetalning och att personalen hålls arbetsförmögen, byggnaden upprätt och det mousserande vinet kallt. Fortfarande efter fyra år på arbetet lär jag mig varje dag något nytt. Även en humanist kan komma på sig med att bli inspirerad av formlerna i Excel eller paragraferna i aktiebolagslagen.

I försäljningsarbete på Finlands nationalteater tillsammans med kompositören och musikern Maija Kaunismaa. Temat är pjäsen Kun kyyhkyset katosivat, baserad på Sofi Oksanens bok När duvorna försvann, och publiken består av gruppförsäljningens kunder. Bild: Krista Mäkinen.