Minna Maijala

Minna Maarit Maijala
18.5.1975, Brahestad

Filosofie magister 2001 och filosofie doktor 2008 (inhemsk litteratur), Helsingfors universitet

Forskare, fackförfattare
Forskare 2007–2008, Edith - Enheten för kritisk edition av finländsk litteratur, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (Finska litteratursällskapet)
Koordinator 2008–2010, Den riksomfattande forskarutbildningen i litteraturvetenskap, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Forskningsteman: Minna Canths liv och produktion, realistisk litteratur från 1880- och 1890-talen, känslor och passion i litteraturen, biografisk forskning, textkritisk forskning, manuskript och skrivprocesser.

Priser och utmärkelser
Kandidat till Fack-Finlandia 2014
Vinnare av Blogistanian Tieto 2014

Bild: Anni Kössi, Otava
Text: Minna Maijala (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Nina Hänninen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Hörspel: Anna-Lisa av Minna Canth

"Skyll inte på Gud om mannen skapat en värld där det inte finns plats för kvinnor", menar Minna Canth. Huvudpersonen Anna-Lisa i Canths pjäs har dödat sitt nyfödda barn och begravt barnet i tysthet. Men Anna-Lisas tragiska öde är inte ovanligt, utan mycket följdriktigt.

I Yles Levande arkiv finns flera delar av Canths pjäs Anna-Lisa som hörspel.