Mikko Saikku

13.2.1963, Helsingfors

Filosofie doktor 2001, licentiat 1993 och kandidat 1992 (Nordamerikastudier), kandidat i de humanistiska vetenskaperna 1989 (allmän historia), Helsingfors universitet
Docent i Nordamerikastudier 2007, Helsingfors universitet
Docent i miljöhistoria 2002, Tammerfors universitet

Professor i USA-studier 2015–, Helsingfors universitet
Forskare 2014–2016, Helsingfors universitets forskarkollegium
Professor i allmän historia 2011–2013, Helsingfors universitet
Professor i Nordamerikastudier 2006, Tammerfors universitet
Professor i USA-studier 2002–2005, Helsingfors universitet
Universitetslektor i Nordamerikastudier 2001–2015, Helsingfors universitet
Assistent i utomeuropeiska länders historia 1996–2001, Helsingfors universitet

Forskningsintressen: Miljöförändringar orsakade av människan i USA:s södra delar och särskilt vid Mississippiflodens nedre lopp, kulturen i USA:s södra delar, Nordamerikas finländska immigranters förhållande till naturen, biologin av utrotningar, metodologi i miljöhistoria och USA-studier, naturskyddets historia, användningen av vildmarkssymbolik i byggandet av en nationell identitet i Nordamerika och de nordiska länderna.

Bild: Veikko Somerpuro
Text: Mikko Saikku (Tiia Niemelä, red.)

Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Internationella nätverk i den akademiska världen

Mikko Saikku har varit aktivt verksam i vetenskapliga organisationer både inom USA-studier och miljöhistoria, såväl i Finland som utomlands.

– Jag anser att varje universitetslärare och forskare med självaktning på något sätt ska delta i verksamhet som sammanhänger med ett mer omfattande vetenskapssamhälle. Det är en oskiljaktig del av det här arbetet.

Saikku påpekar att universitetet alltid har varit en ytterst internationell gemenskap. Vetenskapssamhället är världsomfattande och begränsar sig inte bara till en stad eller ett universitet. Enligt Saikku har humanisterna vid Helsingfors universitet ingen orsak att skämmas för hur de har skött sina internationella relationer, eftersom de är internationellt kända och har lyckats bilda utmärkta nätverk. Därför förundrar Saikku sig litet över kraven på mera internationell verksamhet vid universiteten, eftersom han anser att situationen redan nu är riktigt bra, åtminstone vid Helsingfors universitet.

De gästande Fulbright Bicentennial-professorerna i Nordamerikastudier vid Helsingfors universitet och de internationella konferenserna Maple Leaf & Eagle, som Markku Henriksson är värd för, har öppnat det internationella vetenskapssamhället för Saikku och flera andra forskare inom området redan under deras studietid. Saikku betonar att internationellt och vetenskapligt nätverksbildande är nyttigt både för forskare och studenter. Han uppmuntrar studenter att aktivt bilda nätverk och vidga sina vyer ute i världen. Studierna under Donald Worsters ledning vid University of Kansas var en oersättlig upplevelse för Saikku med tanke på hans forskningsarbete och akademiska nätverksbildande, men också därför att de ökade hans kulturella förståelse och utvidgade hans världsbild. Enligt Saikku ska alla som studerar någon främmande kultur resa till det område som utgör forskningsobjektet, helst redan då de avlägger en grundexamen.

– Jag tror att det skulle göra gott för vem som helst att tillbringa några år utomlands. Åtminstone för mig var det mycket nyttigt att tillbringa en längre tid i USA. På så sätt fick jag nytt perspektiv både på det finländska och det amerikanska systemets goda och dåliga sidor.

Saikku kritiserar oss finländare för att vi blint försöker kopiera det ”amerikanska systemet” utan att egentligen alls känna till det. Han tycker att det är problematiskt att ta efter andra kulturer utan att känna till deras bakgrund.

Saikku betonar vetenskapssamhällets roll i forskningsarbetet. Han tycker att det är riskabelt för en nybörjarforskare att stänga in sig i sin forskarkammare och syssla med sin egen sak utan att diskutera den med en större gemenskap. Saikku uppmuntrar studenter att modigt ta emot feedback på utfört arbete och att diskutera ämnet med andra forskare som har liknande intressen, eftersom de kan ge handledning som är guld värd. Vi är trots allt inte ensamma i denna värld.

– Ett universitet är en gemenskap som verkligen täcker hela världen, och så har det varit i flera hundra år.

Mikko Saikkus viktigaste akademiska förtroendeuppdrag:

Mikko Saikku och Ari Helo från The Finnish American Studies Association (FASA) ordnade vid Helsingfors universitets forskarkollegium ett symposium om den amerikanska revolutionen (http://www.helsinki.fi/collegium/events/america/index.html) i maj 2015. I symposiet deltog flera framträdande amerikanska historiker. Från vänster sett Peter Onuf (University of Virginia), Alan Taylor (UC Davis/University of Virginia), Annette Gordon-Reed (Harvard University), Ari Helo (Uleåborgs universitet), Sami Pihlström (Helsingfors universitet), Gordon Wood (Brown University), Daniel Walker-Howe (UCLA/Oxford University), Andrew O’Shaughnessy (University of Virginia) och Mikko Saikku (Helsingfors universitet). Foto: Jonathan Lagerquist.