Mikko Heiniö

Mikko Kyösti Heiniö
18.5.1948, Tammerfors

Filosofie kandidat 1972, filosofie licentiat 1978 och filosofie doktor 1984 (musikvetenskap), Helsingfors universitet

Fri kompositör 2005–
Professor i musikvetenskap 1986–2005, Åbo universitet
Assistent i musikvetenskap/tf biträdande professor i musikvetenskap 1977–1985, Helsingfors universitet

De viktigaste förtroendeuppdragen
Vice ordförande för Stiftelsen för musikfrämjande (MES) 2013–2015
Vice ordförande för Finlands Tonsättares Internationella Upphovsrättsbyrå Teosto rf 1999–2014
Ordförande för Finlands Tonsättare rf 1992–2010
Vice ordförande för Stiftelsen för Främjande av Skapande Tonkonst 1989–1997
Ordförande för Sibeliusfonden 1988–1992

De viktigaste hedersutmärkelserna
Fack-Finlandiapriset 1997 för verket Suomen musiikin historia I-IV (tillsammans med Fabian Dahlström och Erkki Salmenhaara)
Finlandspriset 2006
Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien i Sverige 2004
Hedersledamot i Finlands Tonsättare rf 2010
Hedersledamot i Teosto rf 2014

Bild: Elke Albrecht
Text: Mikko Heiniö (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Övergången från litteratur till musik

Trots att jag hade sysslat med musik ända sedan barnsben, siktade jag på en författarkarriär – jag hade ju råkat få publicera en roman vid sjutton års ålder. Jag hade också komponerat litet grand, men ansåg mig för gammal för att studera musik.

Mina tre första studieår vid Helsingfors universitet ägnade jag åt studier i finska språket, allmän litteraturvetenskap och Finlands historia. Under mitt fjärde studieår, hösten 1970, fick jag för mig att börja studera ett läroämne till, nämligen musikvetenskap. Jag tågade till övre våningen i universitetsbyggnaden Porthania och till professor Erik Tawaststjernas mottagning. När jag dök upp vid hans dörr utropade han: ”Ni är kompositör!”

Erik Tawaststjerna och Mikko Heiniö år 1988. Bild: Mikko Heiniös privatarkiv

Trots att Tawaststjerna då för det mesta var tjänstledig, stödde han mig under de snabba vändningarna som de kommande åren förde med sig. Musikvetenskap blev snart mitt huvudämne och jag slutförde alla studier i ämnet, till och med pro gradu-avhandlingen, inom två år. Jag sökte in till Sibelius-Akademin och fick – tack vare Tawaststjernas rekommendationer – akademiker Joonas Kokkonen som min kompositionslärare.

Efter att ha studerat ett par år utomlands efter min studietid vid Sibelius-Akademin återvände jag till Institutionen för musikvetenskap vid Helsingfors universitet och tillbringade åren 1977–1984 där. Utöver att jag skrev min doktorsavhandling arbetade jag med varierande uppdrag som assistent, timlärare och tjänsteförrättande biträdande professor. Jag såg mig själv som kompositör, men den vetenskapliga världen lockade mig till sig – tills vidare.