Tillbaka

Mikko Heiniö

Mikko Kyösti Heiniö
18.5.1948, Tammerfors

Filosofie kandidat 1972, filosofie licentiat 1978 och filosofie doktor 1984 (musikvetenskap), Helsingfors universitet

Fri kompositör 2005–
Professor i musikvetenskap 1986–2005, Åbo universitet
Assistent i musikvetenskap/tf biträdande professor i musikvetenskap 1977–1985, Helsingfors universitet

De viktigaste förtroendeuppdragen
Vice ordförande för Stiftelsen för musikfrämjande (MES) 2013–2015
Vice ordförande för Finlands Tonsättares Internationella Upphovsrättsbyrå Teosto rf 1999–2014
Ordförande för Finlands Tonsättare rf 1992–2010
Vice ordförande för Stiftelsen för Främjande av Skapande Tonkonst 1989–1997
Ordförande för Sibeliusfonden 1988–1992

De viktigaste hedersutmärkelserna
Fack-Finlandiapriset 1997 för verket Suomen musiikin historia I-IV (tillsammans med Fabian Dahlström och Erkki Salmenhaara)
Finlandspriset 2006
Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien i Sverige 2004
Hedersledamot i Finlands Tonsättare rf 2010
Hedersledamot i Teosto rf 2014

Bild: Elke Albrecht
Text: Mikko Heiniö (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Kulturpolitik i marginalen

De som skriver musik hamnar alltid i skuggan av dem som uppträder med musik. Detta gäller i synnerhet kompositörer som inte själva spelar sin musik. Trots att Finland har en högklassig musikutbildning, operor, symfoniorkestrar och andra dylika institutioner, har konstmusiken en ganska marginell position i offentligheten.

Av den västerländska högkulturens olika former är konstmusik den mest museala: den är tämligen ointresserad av moderna kompositörer, som trots allt försöker utveckla denna stora tradition. Det krävs starka intresseorganisationer för att trygga kompositörers arbetsmöjligheter och upphovsrätt. Jag arbetade i drygt trettio år i styrelserna för Finlands Tonsättare rf och Finlands Tonsättares Internationella Upphovsrättsbyrå Teosto – arton år som ordförande för Finlands Tonsättare rf och femton år som vice ordförande för Teosto. Dessa organisationer gav en intressant översikt av musiklivets strukturer och tilltagande förändringsprocesser, som ingalunda alltid har varit positiva i alla avseenden.

Digitalisering har å ena sidan medfört piratkopiering, men å andra sidan gett den marginella musiken en chans att möta lyssnare jorden runt. Utöver uppdrag i kompositörsorganisationer har jag också varit verksam i en hel del internationella representationsuppdrag, varav det mest sympatiska har varit i Nordiska komponistrådet.

Representanter för Teosto och Sanasto på en kongress för upphovsrätt i Buenos Aires 1988. Från vänster sett Henrik-Otto Donner, Ulla Shackleton, Ukri Merikanto, Joonas Kokkonen, Mikko Heiniö, Pekka Kallio och Aulis Sallinen. Bild: Mikko Heiniös privatarkiv

 

Tillbaka