Mikko Heiniö

Mikko Kyösti Heiniö
18.5.1948, Tammerfors

Filosofie kandidat 1972, filosofie licentiat 1978 och filosofie doktor 1984 (musikvetenskap), Helsingfors universitet

Fri kompositör 2005–
Professor i musikvetenskap 1986–2005, Åbo universitet
Assistent i musikvetenskap/tf biträdande professor i musikvetenskap 1977–1985, Helsingfors universitet

De viktigaste förtroendeuppdragen
Vice ordförande för Stiftelsen för musikfrämjande (MES) 2013–2015
Vice ordförande för Finlands Tonsättares Internationella Upphovsrättsbyrå Teosto rf 1999–2014
Ordförande för Finlands Tonsättare rf 1992–2010
Vice ordförande för Stiftelsen för Främjande av Skapande Tonkonst 1989–1997
Ordförande för Sibeliusfonden 1988–1992

De viktigaste hedersutmärkelserna
Fack-Finlandiapriset 1997 för verket Suomen musiikin historia I-IV (tillsammans med Fabian Dahlström och Erkki Salmenhaara)
Finlandspriset 2006
Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien i Sverige 2004
Hedersledamot i Finlands Tonsättare rf 2010
Hedersledamot i Teosto rf 2014

Bild: Elke Albrecht
Text: Mikko Heiniö (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Finländsk musik och tal om musik

Min musikfilosofiska doktorsavhandling hade två motton: å ena sidan Paavo Heininens tanke om att hans forskning om finländska kompositörer var ”utvidgad narcissism: ett intresse för vad som händer med en människa som komponerar i det här landet”, och å andra sidan Noam Chomskys tanke om att ”det centrala problemet i att förklara världen är att definiera hur människor i verkligheten förklarar världen”.

Jag inriktade mig redan från början på historisk och analytisk forskning av vår tids konstmusik. I mina idéhistoriska och receptionshistoriska avhandlingar gjorde jag mig dessutom förtrogen med det språkbruk som berör musik. Dessa teman höll jag också hela tiden kvar som kärnområden i min undervisning.

Det inrättades en professur i musikvetenskap vid Åbo universitet år 1985. Jag blev övertalad av professor Irmeli Niemi att sköta tjänsten. Följande år erhöll jag officiellt professorstjänsten och år 1987 flyttade jag till Åbo. Jag var entusiastisk över att få utveckla det nya läroämnets innehåll och strukturer, skapa kontakter till Åbo Akademi och Åbo konservatorium och försöka ta hänsyn till studenternas olika arbetsuppgifter i det praktiska musiklivet. Mina mest omfattande forskningsprojekt handlade om den finländska musikens historia (ett projekt som jag utförde tillsammans med professorerna Fabian Dahlström och Erkki Salmenhaara och om musikalisk kulturidentitet.

På Åbo universitets 75-årsfest år 1995. Bild: Joyce Suokas