Martti Pärssinen

26.2.1956, Kiikka (nuvarande Sastamala)

Filosofie magister 1984, filosofie licentiat 1985, filosofie doktor 1992 (allmän historia), Åbo universitet
Filosofie magister 1988 (antropologi), University of Rochester (NY)
Docent i Latinamerikas historia 2001, Åbo universitet

Professor i Latinamerikastudier 1999–, Helsingfors universitet
Direktör för Finlandsinstitutet i Madrid 1996–1999 och 2007–2012
Forskare 1989–1992 och 1995–1996, Institutionen för historia vid Åbo universitet
Forskare 1988–1989 och 1992–1995, Finlands Akademi
Assistent i arkeologi 1985, Åbo universitet

Uppdrag som gästprofessor:
Carrera de Historia, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz (Bolivia) 2002–2004
Chaire Simon Bolivar, Université de la Sorbonne Nouvelle, Paris III 2001
École des hautes études en sciences sociales, Paris 1996

Forskningsteman:
Inkarikets (1400–1532) politiska, ekonomiska och religiösa system
Spaniens politiska, ekonomiska och kyrkliga organisation i Anderna under kolonialtiden
Spanska och portugisiska arkivkällor och krönikor
Inkornas snörskriftsystem och militära expansion
Kulturutvecklingen före inkornas tid, i synnerhet under den så kallade sena mellanperioden (1000–1450) i mellersta Andernas sydliga del
Tiwanakukulturen (500–1050)
En forntida civilisation (250 f.Kr.–1300 e.Kr.) funnen i Amazonas regnskog i Brasiliens delstat Acre
Kulturutvecklingen på lång sikt i västra Amazonas under holocenepoken efter istiden
Miljöhistoria, geohistoria och klimathistoria under Sydamerikas holocenepok
Tvärvetenskaplig forskning
Fredsprocessen i Colombia på 2000-talet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Mika Federley
Text: Martti Pärssinen (Kaija Hartikainen, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Jag tillträdde min professur i Latinamerikastudier år 1999. Som ett biämne hade läroämnet redan tidigare fått en stadig grund att stå på under professor Timo Riihos ledning. När jag kom till Helsingfors universitet efter att ha arbetat som direktör för Finlandsinstitutet i Madrid var mitt första uppdrag att få studierna i läroämnet att leda till en examen.

Det var inte alldeles lätt att uppnå detta mål, eftersom det då ännu inte fanns tvärvetenskapliga läroämnen vid universitetet. Latinamerikastudier konkurrerar inte med de traditionella läroämnena, utan dess syfte är att införa metoder som tillämpas åtminstone inom två läroämnen i en latinamerikansk kontext. Strax därefter, rättare sagt år 2000, lyckades professor Markku Henriksson och jag göra Nordamerikastudier och Latinamerikastudier till läroämnen som leder till examina, vilket var en av mina viktigaste målsättningar. Numera är Latinamerikastudier en utbildningslinje inom det tvärvetenskapliga området region- och kulturforskning.

Jag hade också en annan lika viktig målsättning, nämligen att studierna bättre skulle motsvara arbetslivets behov. Alla studenter siktar ju inte på en forskarkarriär. Därför gjorde jag en insats för att grunda ett magisterprogram i interkulturell växelverkan vid humanistiska fakulteten år 2001. Det var det första magisterprogrammet vid fakulteten. Många av mina kollegor tvivlade på mina arbetslivsrelaterade argument för ett magisterprogram, men det populära, internationella och engelskspråkiga magisterprogrammet lever vidare under namnet ”Intercultural Encounters”.

Foto: Heli Pärssinen.