Mark Shackleton

Mark Hugh James Shackleton
19.5.1950, Wimbledon, London

Filosofie licentiat 1990, filosofie doktor (amerikansk litteratur) 1994, Helsingfors universitet
Postgraduate Certificate in Education (English as a Foreign Language) 1978, University of London
Master of Arts (American Literature and American Studies) 1972, University of London
Bachelor of Arts (English Literature and American Studies) 1971, University of Wales, Swansea

Universitetslektor i engelsk filologi 1981–, Helsingfors universitet
Docent i engelsk litteratur 2001, Helsingfors universitet

Forskningsteman
Nordamerikanska ursprungsbefolkningens litteratur, postkolonial litteratur, litteratur om internationell adoption

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Priser och utmärkelser
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden

Bild: Mika Federley
Text: Mark Shackleton (Tomas Sjöblom, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Att undervisa är att utbyta tankar

Jag har alltid tyckt om att undervisa och undervisning är mycket viktigt för mig. Jag härstammar från en lärarfamilj, eftersom min mor länge var verksam som lektor vid College of Education i London. Hon höll ännu kurser i över åttio års ålder.

Jag känner mig privilegierad när jag får arbeta med studenter som är så kloka. Jag anser att undervisning är mycket givande, eftersom det handlar om att utbyta tankar. För att göra en parafras på Samuel Johnsons berömda citat om London: ”Den som är trött på undervisning är trött på livet”.

Samuel Johnson sade att ”Den som är trött på London är trött på livet”. Mark Shackleton anser att ”London” kan ersättas med ”undervisning”. Porträttet är målat av Joshua Reynolds.