Tillbaka

Leevi Haapala

24.9.1972, Keuru

Filosofie magister 1997 (konsthistoria, museologi, kulturhistoria), Åbo universitet
Filosofie doktor 2012 (konsthistoria), Helsingfors universitet

Museichef 2015–, Museet för nutidskonst Kiasma
Professor i konst och presentation (Praxis-magisterprogrammet) 2014–2015, Bildkonstakademin/Konstuniversitetet
Tf intendent för samlingarna 2011, amanuens och medlem i inköpsnämnden 2007–2014, Museet för nutidskonst Kiasma
Forskare 1997–2007, Centralarkivet för bildkonst/Statens konstmuseum
Civiltjänstgörare 1994–1995, Museet för nutidskonst

Medlem i Ars Fennicas prisjury 2015–
Medlem i understödsstiftelsen för Museet för nutidskonst Kiasma 2015–
Styrelsemedlem i Konststiftelsen Pro Arte och medlem i arbetsgruppen för Festivalen för samtidskonst IHME 2008–2015
Medlem i expertgruppen för priset Årets unga konstnär 2012–2015, Tammerfors konstmuseum

 

Bild: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen
Text: Olli Siitonen

Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Utställningen ARS17

Under Pirkko Siitaris period som museichef för Kiasma, det vill säga fram till våren 2015, var planen för museets utställningar fram till år 2016 relativt fastställd. Enligt Leevi Haapala planeras för närvarande Kiasmas kommande utställning ARS17 och andra utställningar och teman för kommande år. Den pågående hösten 2015 präglas starkt av samhälleliga och politiska teman på museet. Utöver Jani Leinonens utställning ”Olydnadsskolan” öppnades i början av oktober även den internationella utställningen ”Dissensus”, som presenterar oliktänkande inom nutidskonsten.

– Jag ser aktualitet som ett av våra viktigaste kriterier. Vårt syfte är att lyfta fram nutidskonst såväl från Finland som från utlandet och i synnerhet verk av millenniumgenerationen. Kiasmas besökarprofil är relativt ung, eftersom över hälften av våra besökare är under 35 år gamla. Konstens innehåll och de som skapar konst ska leva i samma tid som publiken. Å andra sidan är det en utmaning för oss att uppvisa museets forskningsinriktade sida i våra utställningar och att erbjuda den intresserade publiken olika sätt att fördjupa sig i konstverken. Olika grupper kräver olika publiceringssätt och innehåll.

Vernissagen till Jani Leinonens utställning ”Olydnadsskolan”. På bild styrelseordförande för Finlands Nationalgalleri och president Tarja Halonen, konstnären Leinonen och olydnadsskolans lärare. Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.

Enligt Haapala ska Kiasma erbjuda ett forum för konstnärer, debattörer och tänkare. På så sätt talar museet genom sin konst och sina aktörer. Museet för nutidskonst ska presentera konst som härrör från olika kulturer och som har blivit utplockad från ett större utbud just med tanke på den finländska publiken.

– Modern konst ska presentera samtidskonst och beskriva världen som vi lever i. Människor har ibland svårt att förstå skillnaden mellan modern konst och nutidskonst. Vi på Kiasma funderar inte så mycket på om konstverket verkligen föreställer något. I stället funderar vi på vad konsten berättar om den här tiden och på vilket sätt den gör det.

Utställningen ARS17 som nu är under arbete kommer att bli en helhet som bär avtryck av Haapala. Programmet läggs fram först senare på hösten, men Haapala ger redan nu en glimt av den kommande utställningen.

– Under jubileumsåret för Finlands självständighet strävar vi efter att göra något helt nytt, alltså en aktuell och internationell utställningshelhet. Vi riktar hellre vår blick mot framtiden än mot de senaste hundra åren i vårt lands historia. Jag anser att nutidskonst och nutidskonstnärer på sätt och vis spår framtiden. Samtidigt som de berättar om den här tiden, beskriver de sina tankar i förhållande till framtiden. Vi kommer att presentera ungefär 30–40 unga och internationella konstnärer. Senast under ARS17 kommer Kiasma att se ut som mina drömmars konstutställning.

Curator Leevi Haapala och Felix Gonzales-Torres verk Untitled (Public Opinion) 1991 i Kiasmas utställning FULL HOUSE. Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.

 

Tillbaka