Leevi Haapala

24.9.1972, Keuru

Filosofie magister 1997 (konsthistoria, museologi, kulturhistoria), Åbo universitet
Filosofie doktor 2012 (konsthistoria), Helsingfors universitet

Museichef 2015–, Museet för nutidskonst Kiasma
Professor i konst och presentation (Praxis-magisterprogrammet) 2014–2015, Bildkonstakademin/Konstuniversitetet
Tf intendent för samlingarna 2011, amanuens och medlem i inköpsnämnden 2007–2014, Museet för nutidskonst Kiasma
Forskare 1997–2007, Centralarkivet för bildkonst/Statens konstmuseum
Civiltjänstgörare 1994–1995, Museet för nutidskonst

Medlem i Ars Fennicas prisjury 2015–
Medlem i understödsstiftelsen för Museet för nutidskonst Kiasma 2015–
Styrelsemedlem i Konststiftelsen Pro Arte och medlem i arbetsgruppen för Festivalen för samtidskonst IHME 2008–2015
Medlem i expertgruppen för priset Årets unga konstnär 2012–2015, Tammerfors konstmuseum

Bild: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen
Text: Olli Siitonen

Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Studierna och flytten till Helsingfors

Leevi Haapala, som blev museichef för Museet för nutidskonst Kiasma sommaren 2015, inledde sina universitetsstudier i Åbo och flyttade till Helsingfors i samband med sin civiltjänst sommaren 1994.

– Jag var den första civiltjänstgöraren som fick arbeta på Museet för nutidskonst. Jag arbetade med utställningen ARS95 på konstmuseet Ateneum, där Museet för nutidskonst fortfarande fanns i början av 1990-talet.

Efter slutförd civiltjänst bosatte Haapala sig i Helsingfors och deltog i utbildningsprogrammet Vasari, som Bildkonstakademin och Institutionen för konsthistoria vid Helsingfors universitet ordnade tillsammans. Detta utbildningsprogram i konstskrivande hade namngetts efter den italienske Giorgio Vasari, som levde på 1500-talet och som anses ha varit den första konsthistorikern. Genom utbildningsprogrammet stiftade Haapala bekantskap med Riikka Stewen, som senare kom att handleda honom när han skrev sin doktorsavhandling. Altti Kuusamo (sidan på finska), som sedermera har blivit professor i konsthistoria vid Åbo universitet, var också verksam i Vasari.

– Jag avlade en studiehelhet i Vasari och studerade därtill estetik vid Helsingfors universitet, men jag slutförde mina studier vid Åbo universitet och blev också utexaminerad därifrån. När jag påbörjade processen med min doktorsavhandling år 2003 var det ett naturligt val att skriva avhandlingen vid Helsingfors universitet, eftersom jag redan tidigare hade bekantat mig med människorna där.

Haapala disputerade år 2011 med ämnet ”Det omedvetna i nutidskonst: blicken, rösten och tiden i finländsk nutidskonst vid millennieskiftet”.

Studenterna i konsthistoria dricker glögg i jultid i Åbo år 1993. På bilden från vänster sett: Leevi Haapala, Taru Elfving, Riitta Salmi, Tero Koskinen, Taina Myllyharju och Maikki Salminen.