Leevi Haapala

24.9.1972, Keuru

Filosofie magister 1997 (konsthistoria, museologi, kulturhistoria), Åbo universitet
Filosofie doktor 2012 (konsthistoria), Helsingfors universitet

Museichef 2015–, Museet för nutidskonst Kiasma
Professor i konst och presentation (Praxis-magisterprogrammet) 2014–2015, Bildkonstakademin/Konstuniversitetet
Tf intendent för samlingarna 2011, amanuens och medlem i inköpsnämnden 2007–2014, Museet för nutidskonst Kiasma
Forskare 1997–2007, Centralarkivet för bildkonst/Statens konstmuseum
Civiltjänstgörare 1994–1995, Museet för nutidskonst

Medlem i Ars Fennicas prisjury 2015–
Medlem i understödsstiftelsen för Museet för nutidskonst Kiasma 2015–
Styrelsemedlem i Konststiftelsen Pro Arte och medlem i arbetsgruppen för Festivalen för samtidskonst IHME 2008–2015
Medlem i expertgruppen för priset Årets unga konstnär 2012–2015, Tammerfors konstmuseum

Bild: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen
Text: Olli Siitonen

Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Mitt bästa minne från Helsingfors universitet

Från min tid som doktorand vid Helsingfors universitet minns jag särskilt en studiecirkel i visuell kultur och konstforskning. Den mycket givande studiecirkeln leddes av Harri Kalha, docent i konsthistoria och genusforskning. Studiecirkeln visade sig vara den grupp som bidrog mest till att jag fick min doktorsavhandling slutförd. En del av mina nuvarande kollegor och anställda deltog i samma studiecirkel. I den fanns både forskare som intresserade sig för fotografier och forskare som intresserade sig för rörlig bild.

Vi som deltog i studiecirkeln krävde att också Kalha ska låta gruppen diskutera hans egna texter. Vi dissekerade också varandras texter utan pardon. Även om vi gjorde detta i en god anda, var man verkligen tvungen att försvara ens egna texter. Ömsom grät vi, ömsom skrattade vi under våra tre timmar långa sammanträden. Var och en fick sin beskärda del av beröm och kritik. Vi deltagare var mycket engagerade i gruppens verksamhet och var tvungna att motivera väl om vi någon gång inte kunde delta.