Laura Kolbe

Laura Kristina Kolbe
9.9.1957, Bogota, Columbia

Filosofie magister 1982 (allmän historia) och filosofie doktor 1989 (Finlands och Nordens historia), Helsingfors universitet, docent i historia 1994

Professor i Europas historia, Helsingfors universitet 2005- .

Åren 1983–1988 forskare för Stiftelsen Brändö hembygdsfond, 1989–1995 historieforskare för Helsingfors universitets studentkår och 1996–2002 och 2005 historieforskare för Helsingfors stad.

Bisysslor bl.a. som intendent vid Mannerheim-museet 1982–1991, projektsekreterare för SITRA 1987–1989 och medarbetare åt Republikens presidents maka Eeva Ahtisaari 1996–2000. Huvudredaktör för bokserien Suomen kulttuurihistoria I-V 1998–2004 och chefredaktör för tidskriften Tiedepolitiikka 2003–2006.

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Laura Kolbe och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Johan Franzon

Aktiv i hemlandet och internationellt

För Laura Kolbe är det internationella en del av det akademiska. Hon deltar regelbundet i konferenser i stadsforskning och stadshistoria, International Planning History Society och Europen Association for Urban History. Hon är också en av grundarna till Den finländska föreningen för stadsforskning (1999) och valdes 2005 till medlem av Finska Vetenskaps-Societen.

Åren 2003-2006 verkade Laura Kolbe som chefredaktör för tidskriften Tiedepolitiikka samt 2006-2012 som vice ordförande för Delegationen för informationsspridning. För tillfället är Kolbe verksam som medlem i titelnämnden, i Rundradions styrelse samt i styrelserna för Helsingfors universitets Statskalender och Kalendertjänster Ab. Laura Kolbe har också tid för studerande. Hon är inspektor för studentnationen Eteläsuomalainen osakunta.

Till universitetsforskarens uppgifter hör att delta i poulariseringen av vetenskap samt i samhällsdebatten. Av den här orsaken är Kolbe medlem i föreningen Finlands facklitterära författare och har under de två senaste decennierna skrivit flera fackböcker. Av Laura Kolbes nyare verk är bland andra Kaupungissa kasvanut (2005),  Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa: Nykysukupolven kokemuksia tasa-arvosta, (2007, tillsammans med Katriina Järvinen), Ihanuuksien ihmemaa (2010) samt Senaatintori - Suomen sydämessä (2012, tillsammans med Anja Kervanto Nevanlinnan) och Yläluokka - olemisen sietämätön vaikeus (2014). Hon skriver också regelbundet kolumner i Finlands Läkartidning, Töölöläinen och tidskriften Sunnuntaisuomalainen som ges ut av Länsi Media.

Laura Kolbe har både valts till årets Årets stugägare 2008 och till Årets alumn vid Helsingfors universitet.

Tillgänglig för media - i ur och skur! Bilden är från Laura Kolbes privata  arkiv.​
Tillgänglig för media - i ur och skur! Bilden är från Laura Kolbes privata arkiv.​