Lars-Folke Landgrén

Walter Lars-Folke Landgrén
18.4.1951, Helsingfors

Filosofie magister 1979, filosofie licentiat 1982, filosofie doktor (Finlands och Nordens historia) 1995, teologie magister 1996, Helsingfors universitet
Docent i Finlands och Skandinaviens historia 1996-, Helsingfors universitet

Prefekt för Institutionen för världens kulturer 2010-
Vicedekanus med ansvar för samhällelig växelverkan, humanistiska fakulteten vid Helsingfors universitet, 2014–2015

Direktör för Renvall-institutet, 2004–2009
Universitetslektor i Nordenstudier, Renvall-institutet, 2001–2004
Arkivchef, Brages Pressarkiv, 1998–2001
Tf amanuens, Renvall-institutet, 1995–1996
Projektplanerare inom forskarnätverket ”Nationbuilding in the North and the Problem of Borders in the Arctic Periphery” finansierat av NOS-H, 1993–1995
Assistent i Skandinaviens historia, Renvall-institutet, 1992–1993 och 1996–1997
Forskare inom projektet ”Kirjapainotaito itsenäisessä Suomessa” finansierat av Helsingfors Grafiska Klubb, 1986–1992
Forskare med sekreteraruppgifter på deltid, redaktionsrådet för J.V. Snellmans Samlade arbeten, 1983–1986
Forskare inom projektet ”Suomen sanomalehdistön historia” finansierat av Finlands Akademi och lett av professor Päiviö Tommila, 1980–1988

Publikationer och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Lars-Folke Landgrén (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Mina bästa minnen har att göra med det sociala; de är från julfester, födelsedagskalas och gemensamma tillställningar för arbetstrivsel. Sammanhållningen har också varit fin att uppleva, vare sig den har tagit sig uttryck på institutionen kollegor emellan eller i styrelsegrupper på institutionen eller fakulteten, i fakultetsrådet eller vid olika utbildningstillfällen. Det har också varit givande att träffa studenter i olika situationer under årens lopp. Även morgonens kaffestunder på institutionen minns jag med värme.

Under min studietid tillbringade jag mycket tid på Helsingfors universitets bibliotek, på det nuvarande Nationalbiblioteket, där jag skrev både min pro gradu- och doktorsavhandling. Den akademiska gemenskap som studenten mötte på biblioteket var ofta speciell och annorlunda, men mer mångskiftande, varm och mindre hierarkisk än på institutionerna.

Ett fint minne är från dagen då min dotter utexaminerades som magister från vår fakultet. Jag upplevde att den examensceremonin var särskilt festlig. Det var vårens sista examensceremoni 2008 och antalet examinander var oerhört stort på grund av examensreformen. Det har också varit festligt att själv få dela ut examensbetyg till fakultetens nyblivna doktorer, magistrar och kandidater.

En annan oförglömlig stund är då jag 2007, i egenskap av direktör för dåvarande Renvall-institutet, tog emot det jämställdhetspris, Maikki Friberg-priset, som Helsingfors universitet hade tilldelat vår institution.

Lars-Folke Landgrén (nere till vänster) tillsammans med personal från Renvall-institutet år 2007. Bild: Veikko Somerpuro.