Tillbaka

Kati Suurmunne

Kati Maria Suurmunne
23.11.1962, Helsingfors

Filosofie magister (engelsk filologi) 1990, Helsingfors universitet

Chef för finansiell kommunikation 2014-, Fortum Abp
Kommunikations- och marknadschef 2010–2014, Lemminkäinen Abp
Kommunikationschef 2005–2010, Metso Abp
Direktör för marknadskommunikation 2002–2005, Metso Abp
Kommunikationsdirektör 2001–2002, Partek Cargotec Ab
Kommunikationschef 1995–2001, Timberjack Group
Från och med år 1986 verksam i olika kommunikationsuppdrag inom industrin

Kati Suurmunne på Twitter

Bild: Studio Tomi Parkkonen
Text: Kati Suurmunne (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Lackmustestaren av kommunikation

Kommunikation tjänar som ett slags lackmustest i företagsvärlden. Om man inte kan informera mottagarna om ett beslut på ett klart och begripligt sätt, är man kanske tvungen att se över beslutet. Kommunikationens syfte är att förstå olika intressentgrupper och deras förväntningar – att betrakta företaget ur ett utifrånperspektiv. De som ansvarar för kommunikationen ska också kunna fungera som tolk mellan ingenjörers och icke-ingenjörers språk. Därtill ska de kunna berätta om det som ligger till grund för de finansiella siffrorna.

I mitt nuvarande arbete ansvarar jag för Fortums finansiella kommunikation. I praktiken innebär detta bland annat börsmeddelanden, årsredovisningar och delårsrapporter. Vi arbetar med dessa för att stödja investerarrelationerna och ekonomin. Jag är också ansvarig för kriskommunikation och vissa områden som är förknippade med rykteshantering. I vårt arbetslag ansvarar fyra personer för kommunikationen, men vi gör också nära samarbete med samhällsrelationer, hållbar utveckling och de arbetslag som arbetar med strategier och företagsaffärer.

I maj är den mest hektiska perioden inom finansiell kommunikation förbi: årsredovisningen och årets första kvartalsrapport har publicerats och årsstämman har hållits. Just nu arbetar jag bland annat med Fortums energiöversikt. Fokus i den här översikten ligger på vattenkraft, företagets kommunikationsplan för skatteavtryck, en reform av processer som sammanhänger med företagets meddelanden och blogg, riskbedömning av kommunikation och planering av kommunikation inom ett förändringsprojekt.

Kati Suurmunne arbetar med företagskommunikation på energiföretaget Fortum. Fortum strävar efter att hindra klimatförändringen bland annat genom att öka användningen av vattenkraft och elbilar. Bild: Fortum

 

Tillbaka