Kati Suurmunne

Från och med år 1986 verksam i olika kommunikationsuppdrag inom industrin

Kati Suurmunne på Twitter

Bild: Studio Tomi Parkkonen
Text: Kati Suurmunne (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Ett kärt minne från studietiden

Under min studietid var jag aktivt verksam både i Tavastlands nation och SUB, ämnesföreningen för studenter i engelska. Jag redigerade föreningens tidning och var verksam som styrelseledamot. Från SUB minns jag i synnerhet festerna som vi arrangerade. Festernas höjdpunkt var vanligtvis en variant på något av Shakespeare som uppfördes av vår styrelse.

En annorlunda Hamlet på ämnesföreningen SUB:s fest i oktober 1984. Ofelia, som har uppstått från de döda, brister ut i dans i takt till den sjungande kungen. Bild: Kati Suurmunnes hemarkiv

I vår Hamlet spelade jag den tragiska Ofelia. Slutligen uppstod Ofelia från de döda och uppförde en dans medan kungen sjöng.

På en fest inför julen 1983 uppförde vi en variant av Kung Lear. Då spelade jag den tragiska Cordelia.

På SUB:s julfest i november 1983. Kung Lears hovfolk är ännu vid liv. Till höger är Kati Suurmunne som Cordelia. Bild: Kati Suurmunnes hemarkiv

I samma sällskap satt vi i timtal vid de runda borden på universitetsbyggnaden Porthanias kafé. Jag tror att jag under min studietid huvudsakligen levde på ostsmörgåsar och kakao.