Tillbaka

Karo Hämäläinen

Karo Olavi Hämäläinen
11.6.1976, St. Michel

Filosofie magister 2008 (allmän litteraturvetenskap), Helsingfors universitet

Ansvarig utgivare 2014–, Parnasso
Författare 2000–
Litteraturkritiker 1994– (för närvarande i tidskriften Suomen Kuvalehti)
Redaktör 2000–2005, tidningen Arvopaperi
Chefredaktör 2007–2014, webbplatsen Kiiltomato.net (Lysmasken.net)
Redaktionschef 2010–2013, tidningen Arvopaperi

Förtroendeuppdrag och sakkunniguppdrag
Medlem i sektionen för skönlitteratur vid nämnden för biblioteksstipendier 2015–
Medlem i programutskottet för kulturevenemanget Vanhan kirjallisuuden päivät 2014–
Uppdrag som kritiker i organisationer och prisnämnder i litteraturbranschen

Pris
Tammerfors stads pris i kreativt skrivande 2012

Bild: WSOY/Harri Hinkka
Text: Karo Hämäläinen (Kaija Hartikainen, red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Experimentering med strukturer

Som författare är Karo Hämäläinen experimentell. Han var inte en pojke som plockade isär en radio för att se hur tekniken i apparaten fungerar, utan i stället dissekerade han noveller och romaner för att se hur författarna skapar känslor, tankar och illusioner med hjälp av ord.

Den del av Hämäläinens produktion som även internationellt sett har uppmärksammats allra mest är en lös trilogi i genren finansthriller. I sin trilogi har Hämäläinen utforskat genren. De tre romanerna Erottaja, Kolmikulma och Ilta on julma (WSOY, 2011–2013) avviker avsevärt från varandra, men alla tre handlar om finanshushållning.

Som författare lägger Hämäläinen stor vikt vid struktur. Han anser att ett verk ska vara lättläst på ett språkligt plan, medan djupet finns i dess innehåll och strukturer.

Hämäläinen berättar att han strävar efter en slät yta i sina verk, på samma sätt som jättegrytors ytor är släta. Han är en vän av funktionalistisk estetik.

Den sista delen i Karo Hämäläinens finansthrillertrilogi utspelar sig i London i The Shard, den högsta byggnaden i Västeuropa. Romanen har getts ut på finska och italienska och rättigheterna till en engelsk och fransk översättning har redan sålts. Bild: Karo Hämäläinen

 

Tillbaka