Jussi Nuorteva

Jussi Pekka Nuorteva
22.7.1954, Helsingfors

Teologie magister (Finlands och Skandinaviens kyrkohistoria) 1979, filosofie magister (Finlands och Skandinaviens historia) 1983, filosofie licentiat (Finlands och Skandinaviens historia) 1986, teologie doktor (Finlands och Skandinaviens kyrkohistoria) 1997, Helsingfors universitet

Arkivverkets generaldirektör, riksarkivarie 2003–
Generalsekreterare för Finska Litteratursällskapet 2000–2003
Generalsekreterare för forskningsrådet för kultur och samhälle vid Finlands Akademi 1998–2000
Vetenskapsredaktör vid Rundradion 1994–1998
Huvudredaktör för Finlands tillbakablickande nationalbibliografi vid Helsingfors universitet 1991–1993
Assistent i kyrkohistoria vid Helsingfors universitet 1989–1994 (tjänstledig 1991–1993)
Forskningsassistent vid Finlands Akademi 1984–1989
Projektforskare vid Finlands Akademi 1979–1984

Docent i kyrko- och lärdomshistoria vid Helsingfors universitet 1998

Forskningsteman: Kyrko- och lärdomshistoria, äldre bokhistoria, repetitörerna vid universitet, fångvård, förvaltningshistoria, diplomatins historia, undantagsförhållanden under krigstid

Text: Jussi Nuorteva och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Den mest oförglömliga stunden vid Helsingfors universitet

Jag väntade på den teologiska fakultetens doktorspromotion en svettig dag i slutet av maj år 2000. Tre år tidigare hade jag disputerat om finländarnas studier utomlands på tiden före år 1640, då Kungliga Akademien i Åbo grundades, och fått betyget laudatur. Jag deltog i promotionen som primusdoktor och min uppgift var att besvara en fråga som ungefär lydde ”Höjde grundandet av Kungliga Akademien i Åbo år 1640 nivån på vetenskap i Finland?”. Svaret ska motiveras, men ändå slutligen vara i form av antigen ett ja eller ett nej. Utan tvivel väntade sig publiken att jag hade forskat i vilken stor inverkan universitetet hade haft på den samhälleliga utvecklingen på 1600-talet och att jag naturligtvis skulle svara JA!

Tyvärr visade min forskning tydligt att grundandet av Kungliga Akademien i Åbo inte höjde nivån på vetenskap i Finland. Antalet studenter ökade visserligen avsevärt, men samtidigt skedde det en drastisk minskning i antalet studenter som studerade utomlands. Ända sedan medeltiden hade de bästa europeiska lärdomssätena – Paris, Leuven, Rom, Prag, Wittenberg och Rostock – övat inflytande på lärdomen här. Katedralskolan i Åbo gjordes om till ett universitet vars bibliotek till en början endast rymde 21 verk, vilket inte gav en god grund för vetenskap. I Åbo lärde man sig att efterhärma det medelmåttiga i den europeiska vetenskapen, men man nådde aldrig toppen. Tyvärr går det inte ersätta kvalitet med kvantitet. Före 1700-talet hade Kungliga Akademien i Åbo i praktiken en obefintlig betydelse för den internationella vetenskapen.

Jag minns hur jag efter min motivering tydligt svarade NEJ – grundandet av Kungliga Akademien i Åbo höjde inte nivån på vetenskap i Finland. Det var alldeles tyst i salen då jag återvände till min plats. Professor Simo Heininen som hade ställt doktorsfrågan konstaterade i alla fall: ”Jag godkänner svaret”.

Jussi Nuorteva år 2014 och 1968.​