Jukka-Pekka Pietiäinen

23.11.1956 Helsingfors

Kandidat i humanistiska vetenskaper 1978, filosofie kandidat och filosofie licentiat (disp.) 1986 och filosofie doktor 1990 (promoverad) (Finlands historia), Helsingfors universitet

Docent i Finlands historia 1988-, Helsingfors universitet

Verksamhetschef för Finlands facklitterära författare rf 2006-
Ordförande för Bibliofiilien Seura (Sällskapet för bibliofiler) 2009–2015
Bokförläggare på Edita 1995–2006
Historieskribent på heltid 1981–1995

Forskningsteman:
Det självständiga Finlands historia från alla håll och kanter, finländska facklitteraturens historia, nutid och framtid.

Sulkakynä (fjäderpennan), Pekka Tarjanne-fondens pris 1988

Bild: Linda Lappalainen
Text: Jukka-Pekka Pietiäinen (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Nina Hänninen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Den som deltar kan påverka

Som verksamhetschef för Finlands facklitterära författare rf får man sitta på möten. Då det är frågan om en organisation som består av förtroendemän genomförs mötena ofta på kvällstid.

Utöver den egna föreningens möten är upphovsrättsorganisationerna Kopiosto och Sanasto viktiga medier för påverkan, och i bägge innehar jag förtroendeposter. Jag är också medlem i rådgivande delegationen för upphovsrättsfrågor. Man måste vara med i beslutfattandets centrum för att kunna påverka, både i allmänhet och å fackförfattarnas vägnar.

Jag är med i programarbetsgruppen för bokmässan i Helsingfors och Vanhan kirjallisuuden päivät. Jag är ordförande i organisationskommittén för evenemanget TIETOKIJA.FI. Det tvådagarsevenemanget ordnas för femte gången på Vetenskapernas hus i Helsingfors 26.–27.8.2015. De som framträder är hundra fackförfattare och vänner av facklitteraturen.

Jag tycker att det är roligt att ordna och leda evenemang. På bokbranschens olika evenemang intervjuar jag gärna fackförfattare. Jag leder också bokkvällar på Helsingin Suomalainen klubi. Det blir en hel del inbjudningar till olika evenemang.

Foto av Maarit Huovinen från Suomalainen klubi.