Jukka-Pekka Pietiäinen

23.11.1956 Helsingfors

Kandidat i humanistiska vetenskaper 1978, filosofie kandidat och filosofie licentiat (disp.) 1986 och filosofie doktor 1990 (promoverad) (Finlands historia), Helsingfors universitet

Docent i Finlands historia 1988-, Helsingfors universitet

Verksamhetschef för Finlands facklitterära författare rf 2006-
Ordförande för Bibliofiilien Seura (Sällskapet för bibliofiler) 2009–2015
Bokförläggare på Edita 1995–2006
Historieskribent på heltid 1981–1995

Forskningsteman:
Det självständiga Finlands historia från alla håll och kanter, finländska facklitteraturens historia, nutid och framtid.

Sulkakynä (fjäderpennan), Pekka Tarjanne-fondens pris 1988

Bild: Linda Lappalainen
Text: Jukka-Pekka Pietiäinen (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Nina Hänninen
Språkgranskning: Jonas Franzon

100 betydelsefulla finska fackböcker

Våren 2011 slängde jag fram en idé för Joel Kuortti om att vi borde samla ihop en lista på hundra betydelsefulla finska fackböcker. Jag visste att Joel, som är professor i engelsk filologi vid Åbo universitet, är bibliofil. När vi fick listan klar bestämde vi oss för att båda skriva 50 korta essäer. De kom ut i juni 2014 som en bok "100 merkittävää suomalaista tietokirjaa. Abckirjasta Mustaan orkideaan" (Paasilinna).

Vi förverkligade en enkelt flyttbar utställning på basen av boken. I juni 2014 öppnades utställningen på Vanhan kirjallisuuden päivät i Sastamala. Vid slutet av 2015 hade utställningen ambulerat på över 20 evenemang inom boksektorn och på bibliotek.

Mitt arbete tillåter inte att genomföra stora skrivprojekt men korta skriverier går bra. "100 faktaböcker" vidgade likaså min syn på det facklitterära fältet. Vi valde att ta med encyklopedier och andra uppslagsverk, forskning, guider och läromaterial, encyklopedier för barn och ungdom, pamfletter, historieverk, naturböcker osv. Den äldsta boken är från 1543 och den nyaste från hösten 2013.

Vi har bett publiken bidra med förslag på sådant som fattas i vår bok på vår e-post: 100tietokirjaa@gmail.com. Joel skriver en artikel om förslagen till tidningen Bibliophilos. För närvarande skulle jag ta med verken "Kotiruoka" och "Koulun biologia" på listan. Deras betydelse och inflytande förstod vi inte då vi skrev boken. Upptäcktsresan fortsätter.

Bild: Finlands facklitterära författare rf.
  • ABCkiriasta Mustaan orkideaan: 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -på Facebook