Juha Töyrylä

Juha Ensio Töyrylä

26.10.1983, Vanda

Filosofie student, allmän språkvetenskap som huvudämne. Har börjat sina studier år 2004.

Generalsekreterare, Finlands studentkårers förbund (SFS) 2013-

Ordförande (Eurooppademarit – Tähti ry, 2015- )

Sekreterare för internationella ärenden 2011-2013 (SFS)

Sekreterare för internationella ärenden 2010-2011,  Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS)Styrelsemedlem 2010, SFS (internationell högskolepolitik)

Styrelsemedlem 2009, HUS (internationella ärenden och tutorering)

Mediebevakning 2007-2008, Esmerk Oy

Lärarvikarie 2004-2008, Sottungsby finska gymnasium

Juha Töyrylä på Twitter: https://twitter.com/juha_toyryla

Bild: SYL
Text: Tero Juutilainen

Översättning: Nina Hänninen

Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Ett av Juha Töyryläs finaste universitetsminnen är förknippat med försommaren 2010. Töyrylä fick delta i en flera århundraden gammal akademisk tradition på promotionen vid humanistiska fakulteteten som kransbindare.

Promotionens auktoritet och fina historiska anor fick mig att känna stolthet över att jag är studerande vid Helsingfors universitet. Det kändes fantastiskt att få delta i en fest som grundar sig på så gammal tradition.

För Töyrylä är vänskapsrelationerna som har kommit till under studieåren speciellt viktiga. Flertal nya bekanta har kommit från det egna läroämnets krets men också via fakultetsorganisationen Humanisticum och studentkåren. Dessutom har Töyrylä knutit vänskapsband utanför Finland via internationella arbeten.  Har hittar lätt ett ställe att övernatta på hos vänner i varje huvudstad i Europa.

Det har blivit en vana med några vänner att bjuda bekanta från olika delar av Europa hit till Finland varje sommar. Dessa veckor under sommarlovet är förknippade med en stor mängd av roliga minnen. Gästerna har speciellt tyckt om att få de finska studentorganisationerna presenterade. Till exempel för några år sedan var här vänner från olika delar av Norden. Vi tog dem med till Humanisticums sommarsitser som var en fin upplevelse för dem.

Bild: Marina Lampinen.​