Juha Kanerva

Juha Petteri Kanerva
23.9.1965, Lahtis

Studier i Finlands historia och allmän historia 1984–1990 vid Helsingfors universitet

Permanent debattör i programmet Jälkihiki i Yles morgon-tv 2010–
Sportjournalist på Veikkaaja (numera Urheilusanomat) och Ilta-Sanomat 2002–

Redaktionschef, Sportslink Oy 2000–2001
Informatiker, Finlands idrottsbibliotek 1991–2000

Priser och utmärkelser
Årets idrottsbok-pris 2007 (för verket Rakas jalkapallo) och 2012 (för verket Urheilulajien synty)
Kandidat till Årets sportjournalist på Finska idrottsgalan 2015

Text: Juha Kanerva (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Mina käraste minnen från universitetstiden är definitivt förknippade med universitetets kafé. Merparten av föreläsningarna i historieämnen hölls i universitetets huvudbyggnad, så det var naturligt att ta sig till kaféet mellan föreläsningarna. På kaféet mötte jag oftast mina studiekamrater eller andra bekanta. Våra samtalsämnen varierade från olika studierelaterade ämnen till sport och från filmer till mänskliga relationer. Eftersom min flickvän (och nuvarande fru) inledde sina studier i allmän litteraturvetenskap endast ett år senare än jag (på hösten 1985), var kaféet i huvudbyggnaden också det andra hemmet för vår ”familj”. Ju längre tid det går från ungdomens dagar, desto mer nostalgisk känns miljön där.

Helsingfors universitetes café i April 2015. Bild: Mika Federley