Juha Kanerva

Juha Petteri Kanerva
23.9.1965, Lahtis

Studier i Finlands historia och allmän historia 1984–1990 vid Helsingfors universitet

Permanent debattör i programmet Jälkihiki i Yles morgon-tv 2010–
Sportjournalist på Veikkaaja (numera Urheilusanomat) och Ilta-Sanomat 2002–

Redaktionschef, Sportslink Oy 2000–2001
Informatiker, Finlands idrottsbibliotek 1991–2000

Priser och utmärkelser
Årets idrottsbok-pris 2007 (för verket Rakas jalkapallo) och 2012 (för verket Urheilulajien synty)
Kandidat till Årets sportjournalist på Finska idrottsgalan 2015

Text: Juha Kanerva (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Från biblioteket till tv-studions strålkastarbelysning

Jag arbetar numera vid Sanomakoncernen på affärsenheten för dagstidningen Ilta-Sanomat. Det låter kanske som ett arbete som inte passar för en humanist, vilket faktiskt ibland stämmer. Trots att medievärlden har blivit alltmer hektisk och inriktad på digitala publiceringskanaler, har jag fortfarande dagligen glädje av det kunskapskapital som jag fick under min tid vid universitetet. Fastän digitalisering är dagens melodi kommer även lärdomar från Gutenbergs tid till heders när man skapar innehåll.

Mitt eget arbete är intressant på så sätt att jag har möjlighet att skriva artiklar av mycket varierande slag för olika publiceringskanaler. Den tryckta versionen av Ilta-Sanomat får stå för den traditionella journalistiken, medan nätversionen representerar den moderna och snabba informationsförmedlingen. Veckotidningen Urheilusanomat är däremot en publikation där längre, tidlösa artiklar utgör det huvudsakliga innehållet. Mitt stackars huvud sätts givetvis på prov när jag är tvungen att arbeta med allt detta samtidigt. Som kronan på verket får alla vi skrivande journalister också göra bort oss på ISTV, Ilta-Sanomats webb-tv.

Utöver mitt egentliga förvärvsarbete har jag även äran att varje måndag delta i medborgarnas frukostbord, då programmet Jälkihiki sänds som en del av Yles morgon-tv. I Jälkihiki får jag profilera mig uttryckligen som en expert på idrottshistoria.

Juha Kanerva framför hotellet Izmailovo.