Jan Fast

24.6.1962, Helsingfors

Filosofie magister 2013 (arkeologi), Helsingfors universitet

1997–2004 Publikarkeologiska utgrävningar, utställningar, föreläsningar och undervisningsarbete
1990–1997 Vetenskapscentret Heureka
1986–1990 Arkeologiskt fältarbete för Museiverket

Forskningsteman: Finlands förhistoria, konfliktarkeologi med fokus på andra världskriget i Finland

Publikationer: Arkeologirelaterade artiklar för gymnasieböcker, publikationer och tidningar. Självbiografin I arkeologins fotspår utkommer 2016.

Viktiga forskningsprojekt
Stenåldersboplatsen i Ånäs i Vanda
”Deutsches Lager Hanko 1942–1944” (Tyskt läger i Hangö 1942–1944), en del av det större konfliktarkeologiska forskningsprojektet ”Hankoniemi varuskunta- ja sotatoimialueena 1940–1945” (Hangö udd som garnison och operationsområde 1940–1945).

Texter: Jan Fast, Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Vad är gemensamt för punkrock, fiske och arkeologi?

Punkrock, fiske och arkeologi har förvånansvärt mycket gemensamt. Punkrock fick mig att tro på mig själv år 1977. Punk övertygade mig också om att jag inte måste göra så som andra förväntar sig, utan att jag kan göra vad jag vill och att man måste följa sitt hjärta. Rockbandsförsöken i min ungdom gav mig erfarenhet, vilja och mod att uppträda. Tiden på Heureka finslipade dessa kunskaper och jag ser fortfarande fram emot varje uppträdande.

Jan Fast som ung punkgitarrist.​

I barndomen var arkeologi min största passion vid sidan av fiske. Arkeologi påminner faktiskt väldigt mycket om fiske: vad man får som fångst eller fynd är alltid en överraskning. Fiske lärde mig att ha tålamod, vilket jag har haft nytta av.

Fiske är Jan Fasts andra passion vid sidan av arkeologi. Bild: Henrik Gahmberg.​