Jali Wahlsten

20.6.1963, Åbo

Filosofie magister 1994 (estetik), Helsingfors universitet

Ombudsman och kulturproducent 2015-, Iberisk-amerikanska stiftelsen, kontoret i Buenos Aires
Grundande delägare 2004-, Nordic Bakery Ltd, London
Agent för Artek och Kinnasand i London 2001–2004
Agent för Marimekko i London 2000
Kultursekreterare 1996–1999, Finlandsinstitutet i London

Hedersutmärkelser, pris och erkännanden
Årets estetiska gärning 1997, Finlands förening för estetik
Finskt mästerskap i ishockey 1992 och 1994

Bild: Finlandsinstitutet i Madrid
Text: Jali Wahlsten (red. Lauri Lönnström)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Drömmar om komplexitet och musik

Jag drömmer om en mer komplex värld och om absolut gehör.

Jag upplever att den överdrivna tron på att reducera svåra saker till klartext är vår tids största hot. Populismen oroar mig.

Framgången för den användarvänliga formgivningen har fungerat som metafor för mina drömmar.

Jag trodde på progressiv formgivning och Steve Jobs-ism under åren 1984–2013, det vill säga i trettio år, tills det faktiskt började äckla mig. En viss period i mitt eget liv nådde sin ideologiska slutpunkt då Apple, som i min ungdom var en uppstickare och utmanare, nu hade blivit den chipsätande och läskedrycksdrickande allmänhetens idealiserade statussymbol och världens mest värdefulla företag.

Efter den ideologiska helomvändningen 2013 har jag strävat efter att göra självklarheter mer komplexa i mina val och att överväga de begrepp och tillvägagångssätt jag tillämpar ur radikalt nya synvinklar.

Då det gäller musik dagdrömmer jag om melodier, harmonier och styckenas struktur. Jag har ändå inte fått till stånd en odödlig komposition ännu och jag strävar heller inte efter en sådan. Resan dit är viktigare än målet.