Jaakko Laitinen

4.12.1981, Rovaniemi

Tradenom 2007, utbildningsprogrammet för biblioteks- och informationstjänst, Oulun seudun ammattikorkeakoulu (Yrkeshögskolan i Uleåborg)
Filosofie student, studier i väst- och sydslaviska språk och kulturer från och med år 2008, humanistiska fakulteten vid Helsingfors universitet

Sångare och låtskrivare
Jaakko Laitinen & Väärä Raha 2009-
Orkestar Business Class 2004–2008

Publikationer, priser och utmärkelser
Jaakko Laitinen & Väärä Raha: Lapland-Balkan (2013)
Jaakko Laitinen & Väärä Raha: Yö Rovaniemellä (2012)
Jaakko Laitinen & Väärä Raha: s/t (2010)
Orkestar Business Class: s/t (2008)
Andra plats i skrivartävlingen Runon ja laulun sokkotreffit 2014
Vuoden kansanmusiikkilevy (Årets bästa folkmusikskiva) 2012 (Jaakko Laitinen & Väärä Raha: Yö Rovaniemellä)
Priset Aholaita-Femma i Femmagalan 2012
Karaokekung i Virdois stad 2002
Luftgitarrkung i Rovaniemi stad 2000

Bild: Arttu Nieminen
Text: Jaakko Laitinen (Kaija Hartikainen, red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mitt bästa minne från Helsingfors universitet

Min mors faster Marjatta Wis (1915–2008) var en gång i tiden professor i germansk filologi vid Helsingfors universitet. Som barn hade jag en stor samling av utländska frimärken till stor del tack vare den omfattande brevväxlingen mellan Marjatta och hennes make Roberto Wis.

Jag kände mig ångestfylld när jag år 2010 började släpa efter i mina studier för att musiken tog upp det mesta av min tid. Jag deltog i många föreläsningar i universitetets byggnad Forsthuset och dess sal 31, där ett porträtt av min mors faster blängde på mig med en anklagande blick. När jag nu har återvänt till den akademiska världen och föreläsningarna i makedonska också hålls i sal 31, är det trevligt att märka att Marjattas mjuka och varma blick uppmuntrar mig att göra mitt bästa i studierna.

Marjatta Wis. Bild: Tero Juutilainen