Marco Mäkinen
Dagens humanist

Marco Mäkinen

Marco Mäkinen talar passionerat för marknadsföring av varumärken. Han ser det som sin livsuppgift att rädda finska företag och därmed Finlands position inom den globala konkurrensen. Enligt Mäkinen kan inte de finska företagen eller det finska samhället blomstra om vi inte vågar lyssna och berätta fascinerande berättelser. År 2016 kommer Mäkinen att ge ut en ny bok om varumärken i samarbete med Anja och Tuomas Kahri samt Ossi Ahto.

Marco Mäkinen

11.2.1965, Helsingfors

Filosofie magister 1990, Helsingfors universitet
Executive MBA 1991, Helsingfors handelshögskola

Vice President 2013–, TBWA Helsingfors
Vd 2012–2013, TBWA Helsingfors
Styrelsemedlem 2012–, Vallila Interior
Vd 2007–2012, SEK & GREY
Strategichef 2005–2007, SEK
Strategichef 2000–2005, TBWA/PHS
Vd 1999–2000, Ego Taivas Media Lab
Vd 1997–1999, AMG Helsingfors
Kundansvarig 1999, Taivas

Publikationer:
Bulkista brändiksi - käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen. Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri, och Ossi Ahto. Docendo 2016.
Brändi kulmahuoneeseen! Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri. WSOYpro. Borgå 2010.
Nokia saga: kertomus yrityksestä ja ihmisistä, jotka muuttivat sen. Gummerus. Jyväskylä, Helsingfors 1995.

 

Text: Tiia Niemelä och Marco Mäkinen
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon