Henry Hedman

Henry Matti Vihtori Hedman
8.3.1952, Riihimäki

Master of Religion Education 1994, Trinity Western University in Langley. British Columbia (B.C.)
Studier på studieprogrammet Bachelor of Theology  1977–1978. Christ for the Nations Institute in Dallas Texas
Merkonom 1971, handelsinstitutet i Riihimäki

Universitetslärare, romani och romsk kultur, Helsingfors universitet
Musiker, facklitterär författare, teolog och översättare

Forskare, Institutet för de inhemska språken 2002–2012
Verksamhetsledare, Romano Missio ry 1996–2000

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig aktivitet

Medlemskap och pris
Medlem i delegationen för romska ärenden 1986–, Social- och hälsovårdsministeriet
Medlem i  Auschwitz-Birkenau Foundation, Finlands representant utsedd av utrikesministeriet 2012–
Medlem i MG-S-Romin, en sakkunniggrupp inom Europeiska rådet 2002–2010
Pris beviljat av Utbildningsstyrelsen och delegationen för romska ärenden för utfört arbete för material om och undervisning i romani 2010
Årets Riihimäkibo 2001

Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Min absolut bästa stund vid Helsingfors universitet var då ett tjugotal studenter i romani deltog på mina kurser under hösten 2014. För första gången satt så många romer och studenter från majoritetsbefolkningen tillsammans på gemensamma föreläsningar.

Den integration som sker mellan studenterna under kursernas gång är något som skulle få hända oftare också i samhället i stort. Det påminner mig om min barndom då min egen familj och grannskapets representanter för majoritetsbefolkningen tillbringade tid tillsammans i Riihimäki. Kanske det är möjligt för sådant att ske också i en större omfattning och för detta ändamål ska universitetet skapa förutsättningar.

Den respons jag får från studenterna är alltid viktig. Särskilt en viss kommentar som en student skrev till mig på hösten 2014 kommer säkert att för evigt stanna kvar i mitt minne: ”Tidigare såg jag romer som ett kollektiv, nu ser jag dem som individer.” Jag minns hur jag gick in på mitt arbetsrum efter den där lektionen och skrek: ”Wow!”

Huvudbyggnaden vid Helsingfors universitet. Bild: Mika Federley.