Tillbaka

Henry Hedman

Henry Matti Vihtori Hedman
8.3.1952, Riihimäki

Master of Religion Education 1994, Trinity Western University in Langley. British Columbia (B.C.)
Studier på studieprogrammet Bachelor of Theology  1977–1978. Christ for the Nations Institute in Dallas Texas
Merkonom 1971, handelsinstitutet i Riihimäki

Universitetslärare, romani och romsk kultur, Helsingfors universitet
Musiker, facklitterär författare, teolog och översättare

Forskare, Institutet för de inhemska språken 2002–2012
Verksamhetsledare, Romano Missio ry 1996–2000

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig aktivitet

Medlemskap och pris
Medlem i delegationen för romska ärenden 1986–, Social- och hälsovårdsministeriet
Medlem i  Auschwitz-Birkenau Foundation, Finlands representant utsedd av utrikesministeriet 2012–
Medlem i MG-S-Romin, en sakkunniggrupp inom Europeiska rådet 2002–2010
Pris beviljat av Utbildningsstyrelsen och delegationen för romska ärenden för utfört arbete för material om och undervisning i romani 2010
Årets Riihimäkibo 2001

Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Förändrade attityder i båda läger

Henry Hedman arbetar som universitetslärare inom läroämnet romani och romsk kultur vid Humanistiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Läroämnet grundades 2012. Tidigare arbetade Hedman i tio år som forskare vid Institutet för de inhemska språken och före det i sex år som verksamhetsledare för den romska missionsföreningen Romano Missio ry.

Hedmans stil att undervisa är diskuterande och frågande. Han vill få studenterna att tänka självständigt.

– Mitt sätt att undervisa är sådant att jag inte kräver av studenterna att de bara lyssnar på föreläsningar och tenterar böcker. Från mina egna studier minns jag bäst de lärare som krävde att studenterna skulle tänka och diskutera. Man blev tvungen att ta ställning till saker och ting och motivera sina åsikter. Detta strävar jag efter i min egen undervisning.

Hedman har en egen upplevelsevärld om vad romernas 500-åriga historia har inneburit. Dessutom vet han hur det är att leva som rom och medlem i en specialgrupp bland majoritetsbefolkningen.

– Då jag undervisar exempelvis om romernas historia går jag ofta så djupt in i det att jag får tårar i ögonen. Jag lever mig så starkt in i det jag undervisar. Jag framställer inte vår roll i historien som rosenskimrande, som om romerna alltid vore oskyldiga och att vi alltid skulle ha blivit fel behandlade. Visst begår romer misstag och gör fel såsom alla andra. Jag vill redogöra för den historiska bakgrunden, eftersom den har påverkat romerna mycket. Exempelvis utbildning har inte varit lika viktigt för romer som för andra. För romerna har det varit viktigare att ha emotionell intelligens, att klara sig socialt i olika situationer och att ha förmågan att försörja sig på ett eller annat sätt.

Romani och romsk kultur är en biämneshelhet som omfattar 60 studiepoäng och kan studeras fritt av vem som helst som är inskriven vid Helsingfors universitet för att avlägga en examen. Helheten passar som biämne vid sidan om ett språkämne, allmän språkvetenskap, kultur- och/eller socialantropologi, psykologi, religionsvetenskap, statsvetenskap, pedagogik eller studier i medicin. Dessutom kan precis vem som helst avlägga grundstudier i romani och romsk kultur via Öppna universitetet vid Helsingfors universitet.

Förutom att Hedman berättar om romernas historia utgör också den romska kulturens situation i dag en viktig del av hans undervisningsarbete. Även den romska kulturen omformas ständigt av sin omgivning på samma sätt som romernas livsstil påverkas av samhälleliga förändringar.

– På mina föreläsningar ser jag attitydförändringar i båda läger. För mig är det fint att se hur de romska studenterna och de övriga studenterna, som representerar majoritetsbefolkningen, möter varandra och hur en del av dem knyter vänskapsband under kursens lopp.

Henry Hedman tillsammans med universitetsstudenter. Foto: Sami Väätänen.

 

Tillbaka