Hannu Juusola

Hannu Matti Sakari Juusola
10.5.1963 Rovaniemi

Filosofie kandidat 1993 och filosofie doktor 1999 (semitiska språk och kulturer), Helsingfors universitet

Professor i semitiska språk och kulturer 2011- . Helsingfors universitet

Doktorand i den nationella forskarutbildningen i Asien- och Afrikastudier 1995–1997
Tf professor i semitiska språk och kulturer 2001
Universitetslektor i semitiska språk och kulturer 2001–2010
Finlands Akademis forskardoktor vid Yales universitet (Dept of Religious Studies, Visiting Fellow) 1.1.2002-–31.7.2002
Chef för Suomen Lähi-idän instituutti 1.1.2009–31.12.2010
Visiting Fellow (Department of Middle Eastern Studies, University of California at Berkeley) september 2013

Professor i semitiska språk och kulturer 2008-, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Forskningsteman: Demokrati, sekularisering, nationalitetsdiskurser i Mellanöstern; Torkans roll i politiska konflikter i Mellanöstern; judisk magi; orientalism i Finland

Priser och speciella prestationer
Hedersomnämnande Historian ystävien liitto (Historievännernas förbund) 2005 (Israels historia)
Hedersomnämnande Lauri Jänttis stiftelse 2006 (Israels historia)

Bild: Ari Aalto
Text: Hannu Juusola och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Nina Hänninen
Språkgranskning: Jonas Franzon, Johan Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

De flesta av mina bästa minnen är från de senaste åren då jag har fått vara med och utveckla läroämnet Mellanösternstudier mot tvärvetenskaplig regionforskning som kombinerar den humanistiska och samhällsvetenskapliga forskningens synvinklar och metoder.

Jag är den 31:e professorn på lärostolen som grundades som en av de första ursprungliga professurerna år 1640. Mycket gott hör ihop med traditioner men på samma gång kan de också förhindra nödvändiga förändringar. Att bygga upp en ny helhet på gamla traditioner har varit roligt och sannerligen också utmanande. Som ett förnyat läroämne är vi ännu unga, men jag tror att framtiden för med sig mycket gott.

En annan sak som ligger nära mitt hjärta och som jag fick njuta av redan under min tid som chef för Finlands Mellanösterninstitut var studieresorna bland annat till Libanon, Egypten, Iran och Turkiet. Det är fint att få följa med hur mötet med den levande verkligheten på området helt konkret ökar studenternas iver att arbeta och lära sig nytt.