Hanna Snellman

16.4.1961, Sodankylä

Filosofie magister 1986 och filosofie doktor 1997 (etnologi), Helsingfors universitet

Pro­rek­tor 2018–, professor i etnologi 2012–, dekanus 2017–2018, prodekanus 2014–2016, ställföreträdande dekanus 2014–2015, Helsingfors universitet
Assistent i finsk-ugrisk etnologi 1987–2004, Helsingfors universitet
Vikarierande assistent i kulturantropologi 1991, Uleåborgs universitet
Akademiforskare 2004–2007, Helsingfors universitet
Medlem i Helsingfors universitets forskarkollegium, 2008
Finnish Chair 2007, Lakehead University, Kanada
Professor i etnologi 2009–2012, Jyväskylä universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Medlem i flera vetenskapliga kommittéer och organisationer.

Bild: Ari Aalto
Text: Hanna Snellman och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mitt bästa minne från Helsingfors universitet

Jag har alltid vetat att jag vill studera vid Helsingfors universitet, men jag hade ändå aldrig en forskarkarriär i planerna. Då min företrädare Juhani U. E. Lehtonen, professor i etnologi, bad mig bli vikarierande assistent i slutskedet av mina studier, berättade han att det även ingår doktorandstudier i arbetet. Då vi diskuterade om ämnet för min kommande doktorsavhandling var mitt förslag flottning vid Kemi älv. Ämnet var bekant för mig från mina hemtrakter och dessutom är det en central fråga i Lapplands och hela Finlands historia. Det fanns trots allt så gott som ingen tidigare etnologisk forskning om det.

Jag minns tydligt den stund då jag skuttande skyndade hem för att berätta för min syster, som också studerade vid humanistiska fakulteten, att jag får forska i flottning och Lappland. Samma känsla av glädje upplevde jag då jag läste en bokrecension av min doktorsavhandling i tidningen Kainuun Sanomat. Enligt recensenten påminde läsupplevelsen om den känsla man får då man hittar ett bra hjortronställe. Jag upplevde att jag hade lyckats med det som är viktigt för mig som forskare. Jag hade skrivit en vetenskapligt relevant avhandling som kunde ge något även för dem som berörs av forskningen. I det här minnet sammanfattas också min hälsning till 375-åriga Helsingfors universitet: vi är hela Finlands universitet!

Marja Ågren, som skrev en etnologisk doktorsavhandling för Göteborgs universitet inom Hanna Snellmans forskningsprojekt ”Göteborg – Sallan suurin kylä”, är på fältarbete i finska Lappland år 2001. Bild: Marianne Junila.​