Hanna Snellman

16.4.1961, Sodankylä

Filosofie magister 1986 och filosofie doktor 1997 (etnologi), Helsingfors universitet

Pro­rek­tor 2018–, professor i etnologi 2012–, dekanus 2017–2018, prodekanus 2014–2016, ställföreträdande dekanus 2014–2015, Helsingfors universitet
Assistent i finsk-ugrisk etnologi 1987–2004, Helsingfors universitet
Vikarierande assistent i kulturantropologi 1991, Uleåborgs universitet
Akademiforskare 2004–2007, Helsingfors universitet
Medlem i Helsingfors universitets forskarkollegium, 2008
Finnish Chair 2007, Lakehead University, Kanada
Professor i etnologi 2009–2012, Jyväskylä universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Medlem i flera vetenskapliga kommittéer och organisationer.

Bild: Ari Aalto
Text: Hanna Snellman och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Etnologen som blir entusiastisk av samarbete

Hanna Snellman valdes som den humanistiska fakultetens prodekanus för perioden 2014–2017. Under läsåret 2014–2015 vikarierar Snellman dekanus. Som prodekanus ansvarar Snellman för forskning, samhällelig interaktion, internationella ärenden, jämställdhetsfrågor och tvåspråkighetsfrågor. Hon är ordförande för docentutskottet, urvalsnämnden för forskarstuderande, utskottet för kommunikation och samverkan med samhället samt expertgruppen SAB.

Hanna Snellman är verksam i många ledargrupper och utskott som tjänar hela universitetet. Hon är vice ordförande för styrelsen för Helsingfors universitets bibliotek. Hon är också medlem i styrelsen för Forskarkollegiet, Utbildnings- och utvecklingscentret Palmenia och Öppna universitetet vid Helsingfors universitet. Hon är även suppleant i Ruraliainstitutets styrelse. Därtill är Hanna Snellman medlem i vetenskapliga rådet (TINE), rådgivande delegationen för samarbetsärenden vid Helsingfors universitet, ledargruppen för HYMY (Helsingfors universitetsmuseums vänner), styrgruppen för Centrum för miljöforskning och miljöundervisning vid Helsingfors universitet (HENVI) och kommittén för etikprövning inom humanvetenskaperna.

Verksamhet i vetenskapsorganisationer är en väsentlig del av en professors arbetsbeskrivning. Hanna Snellman är vice ordförande för Kalevalasällskapet, som grundades år 1911, och suppleant i styrelsen för Finska Vetenskaps-Societeten, som grundades år 1838. Vanligtvis arbetar etnologer vid museer, och också Snellmans intressen tangerar museiverksamhet, trots att hon har arbetat på museum enbart under sin studietid. Snellman var länge representant vid representantkåren för Stiftelsen för Helsingfors universitetsmuseum, där hon var utnämnd av Finska Litteratursällskapet. Numera är hon styrelsemedlem i stiftelsen. Snellman är också med i representantkåren för Gallen-Kallelamuseet.

Kalevalasällskapet i Island. Bild: Elina Lampinen.​

Samarbete med museer syns tydligt i Snellmans forskning. Vandringsutställningen Maat, metsät, tehtaat (’Jordar, skogar, fabriker’), som finns vid Arbetarmuseet Werstas, Finlands lantbruksmuseum Sarka och Finlands skogsmuseum Lusto, har gjorts i samarbete med Hanna Snellmans projekt Happy days? som är finansierat av Finlands Akademi.

Tidigare har Snellman varit aktivt verksam vid Finlands etnologförening Ethnos rf, Finska fornminnesföreningen, Sällskapet för forskning i arbetarhistoria i Finland och Historiska Sällskapet i Uleåborg. Därutöver är Hanna Snellman grundande medlem i Skogshistoriska Sällskapet. Under åren 1999–2002 intervjuades över tusen experter inom skogsbranschen i forskningprojektet Metsäammattilaiset metsätalouden murroksessa (’Skogsarbetare i skogsbrukets brytning’) som leddes av Hanna Snellman. Materialet är arkiverat vid Finlands skogsmuseum Lusto och finns där tillgängligt för forskare. Materialet har hittills stått som grund för två doktorsavhandlingar som Hanna Snellman har handlett: Herrana metsässä. Kansatieteellinen tutkimus metsänhoitajuudesta av Leena Paaskoski vid Helsingfors universitet inom etnologi år 2008 och Sukupuoli meni metsään - Luonnon ja sukupuolen polkuja metsäammattilaisuudessa av Tiina Suopajärvi vid Uleåborgs universitet inom kulturantropologi år 2010. Därtill har materialet som samlades under forskningsprojektet använts som huvudsakligt källmaterial i flera andra doktorsavhandlingar inom andra vetenskapsgrenar.

Verksamhet i vetenskapliga sällskap är ofta förknippat med publicering. Hanna Snellman har varit huvudredaktör för den periodiska skriften Kansatieteellinen Arkisto, som ges ut av Finska fornminnesföreningen, och Finska Litteratursällskapets serie Studia Fennica Ethnologica. Dessa uppgifter har hon varit tvungen att avstå från på grund av tidsbrist, sedan hon började arbeta som prodekanus. I sitt arbete som journalist för tidningen Journal of Finnish Studies, som ges ut i USA, har hon fortsatt trots andra uppdrag. Tidningen är av andra, ledande nivå enligt Publikationsforums klassificering och den erbjuder en möjlighet att göra finländsk forskning känd även internationellt.

Professor Hanna Snellman har också varit aktiv i internationella kretsar. Hon har gjort fältarbete som sammanhänger med hennes forskning under åren 2000–2005 i Göteborg och Västerås. Snellman var gästforskare vid Centrum för forskning om internationell migration och etniska relationer vid Stockholms universitet år 2006. Snellman var också gästprofessor vid Lakehead University i Kanada år 2006 och vid York University i Kanada (Centre for Women’s Studies år 2004 och Centre for Research on Work and Society år 2008). Därtill har hon varit på Erasmus-utbyte vid University of Debrecen i Ungern år 2011.

På museiverkets vårutflykt i Langinkoski 1984. Framtill på bilden är Hanna Snellman och Seija Tervala, bakom är Paula Jaakkola. Bild: P. Uino.​