Hanna Lehti-Eklund

Hanna Maria Lehti-Eklund
18.10.1957, Helsingfors

Filosofie kandidat 1981, filosofie doktor 1990 (nordiska språk), Helsingfors universitet

Professor i nordiska språk 2005–, prefekt för Finska, finskugriska och nordiska institutionen 2014–, Helsingfors universitet

Forskningsteman:
Svenska som andra och främmande språk (speciellt muntlig interaktion och klassrumsdiskussioner) samt det svenska språkets historia och språkliga förändringar, t.ex. grammatisering och diskurspartiklarnas funktion (nu, , alltså)

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Sasa Tkalcan
Text: Hanna Lehti-Eklund och Kaija Hartikainen (red.)

Om inlärning och undervisning av svenska

Det pågår en ständig offentlig debatt om undervisningen av svenska i finska skolor. Professor Hanna Lehti-Eklund har varit intresserad av vad elever och lärare själva anser om undervisning och studier och vilka faktorer i skolmiljön som stöder undervisningen. I projektet Svenska i toppen (2008–2011) närmade man sig ämnet ur en ekologisk synvinkel. I fokus var vad de elever och lärare som deltar i interaktionen i klassrummet betraktar som väsentligt.

Tillsammans med kolleger och studenter besökte Lehti-Eklund grundskolor och gymnasier i olika delar av Finland. I rapporten Svenska i finska grundskolor samt i Svenska i finska gymnasier berättas om vad som är typiskt för god undervisning i svenska och vad som borde utvecklas i undervisningen.

Av rapporten framgår att eleverna är intresserade av vardagssvenska och svensk kultur i Sverige och i Finland. Största delen av eleverna tycker om svenska eller förhåller sig neutralt till språket. Hur läraren satsar på undervisningen är centralt för inlärning av svenska, i synnerhet eftersom motivationen för att lära sig språket skapas lokalt i klassrummet och i skolan. I den offentliga debatten lyfts även andra kontexter såsom historiska, politiska och globala kontexter fram i större utsträckning. Liknande debatter förs också i Norge om undervisning av nynorska och bokmål.

Rapporten ”Svenska i finska grundskolor” behandlar bland annat olika drag i god svenskundervisning.​​