Emma Åström

Emma Irene Åström
27.4.1847, Tövsala - 3.7.1934, Ekenäs

Filosofie kandidat 1882 (filosofi, allmän historia, latin, estetik och matematik), Kejserliga Alexandersuniversitetet.

Hedersdoktor i filosofi vid Helsingfors universitet 1927 och jubelmagister 1932.

Arbete som lektor i historia, svenska och finska.

Bild: Helsingfors universitetsmuseum, H. Holmström
Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Johan Franzon

Den första kvinnliga magistern hade en måttlös kunskapstörst

Emma Irene Åströms lärare märkte att den unga flickan som hade vuxit upp i fattiga förhållanden var en ivrig och begåvad student. Till en början övertalade prästerna på hemorten Åströms far att skicka sin dotter till lärarseminariet i Jyväskylä. Uno Cygnaeus, far till folkskoleväsendet i Finland, blev Åströms gynnare och inofficiella förmyndare. Med hjälp av Cygnaeus fick Emma Irene dispens att studera vid universitetet.

Åström började sina universitetsstudier år 1873 vid Kejserliga Alexanders Universitetet med studier i filosofi och latin. Ett år senare ordnade Uno Cygnaeus arbete till henne vid Ekenäs seminarium, eftersom Emma Irene hade varit tvungen att avbryta sina studier efter sin fars död för att kunna ta hand om sin familj.

Emma Irene Åström fortsatte trots allt sina studier, blev färdig magister år 1882 och var därmed den första kvinnan i Finland som gjort så. Hon hade velat fortsätta sina studier, men på grund av sin skyldighet att försörja sina syskon var hon tvungen att börja arbeta. Under hela sin studietid hade Åström arbetat som lärare vid Helsingfors skolor, men efter att hon hade blivit klar med sina studier återvände hon till Ekenäs seminarium för att arbeta som lektor i historia, svenska och finska.

Emma Irene Åström blev en förebild för kvinnorörelsen och kvinnors universitetsstudier, särskilt bland den svenskspråkiga befolkningen. Åström blev mer berömd tack vare Zacharias Topelius som skrev en dikt om henne och hade henne som förebild för huvudpersonen i sitt verk Planeternas skyddslingar. Åström såg visserligen inte sig själv som en banbrytare, utan menade att hon bara förverkligade sina egna livsmål med sina studier.

Källa:

Väisänen, Maija (1998): Åström, Emma Irene (1847–1934). Finlands nationalbiografis nätpublikation. Helsingfors: Finska litteratursällskapet. (läst 21.8.2014). (Kan läsas avgiftsfritt via Nelli-portalen.)

Bild: Helsingin kaupunginmuseo​, Selma Jacobsson​​