Elina Anttila

Anna Elina Anttila (f. Lähteenmäki)
11.4.1963, Helsingfors

Filosofie kandidat 1990 (konsthistoria, allmän historia) och filosofie doktor 2001 (konsthistoria), Helsingfors universitet

Överdirektör 2014–, Finlands nationalmuseum
Publikchef 2013–2014, Finlands nationalmuseum
Projektchef för Finlands nationalmuseums organisationsreform 2013, Museiverket
Stf överdirektör 2012, Finlands nationalmuseum
Avdelningsdirektör för utveckling av museibranschen och informationshantering 2011–2012, Museiverket
Överintendent för bildsamlingarna 2008–2011, Museiverket
Forskare 2001–2008, enheten för samlingar och forskning vid Finlands nationalmuseum
Forskare 1991–2001, Cygnaei galleri

Bild: Kristiina Mannikko
Text: Tomas Sjöblom
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

De bästa minnena från Helsingfors universitet

Elina Anttila minns sin studietid vid Helsingfors universitet som en alldeles unik period.

– Man kunde kanske säga att studietiden är en ganska egendomlig period i livet. Universitetsstudierna hänger dessutom samman med alla de oerhört stora förändringar som livsskedet medför – när man lämnar sitt barndomshem och börjar bygga ett eget liv.

Anttila minns inte bara oförglömliga föreläsare från universitetet, utan att studera på heltid är i sig själv ett minne för henne.

– Universitetet var ett helt eget slags social värld. Studenternas huvudsakliga uppgifter är att studera inför tentamina och att få till stånd studieresultat. Dessutom tillbringade vi tid på bibliotek och gick på kafé tillsammans. Ibland festade vi om kvällarna.

Anttila minns, såsom många andra, festerna särskilt väl.

– Studentfesterna kommer man förstås ihåg. Jag var inte en sådan person som alltid hade nya idéer och själv organiserade verksamhet, men däremot deltog jag aktivt i den verksamhet som organiserades av andra.

Elina Anttila som student.