Eero Tarasti

Eero Aarne Pekka Tarasti
27.9.1948, Helsingfors

Filosofie kandidat 1973, filosofie licentiat 1976 och filosofie doktor 1978 (musikvetenskap), Helsingfors universitet

Professor i musikvetenskap 1985–, Helsingfors universitet
Professor i musikvetenskap 1983–1984, Jyväskylä universitet
Professor i konstfostran 1979–1983, Jyväskylä universitet

Vice ordförande 1994–2004, ordförande 2004–2014 och hedersorförande 2014– för International Association for Semiotic Studies (IAS-AIS)
Grundare till och ordförande 1988–2013 för International Institute for Semiotic Studies i Imatra (ISI)
Ordförande 1979– för Semiotiska sällskapet i Finland
Grundare till och huvudredaktör 1982– för Synteesi, en tidskrift för tvärkonstnärlig forskning

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Priser och utmärkelser
J.V. Snellman-priset 1997, Helsingfors universitet
Hedersdoktor vid fyra utländska universitet: i Bloomington, Tallinn, Sofia och Aix-Marseille
Hedersmedlem i Victoria College University of Toronto
Medalj av I klass av Finlands Vita Ros orden
Chevalier de l'Ordre Palme Académique
The Medal of the Order of Rio Branco

Text: Eero Tarasti och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

De första skedena av professorns studiebana

Jag sade någon gång i en intervju att jag inte vet vad det innebär att inte vara professor, eftersom det är något som jag har varit under hela mitt liv. ”Under hela mitt liv” innebär i själva verket ända sedan jag var 23 år gammal. Då blev jag ansvarig för professuren i allmän litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet.

Jag kom till universitetet 1967 och skrev samtidigt in mig vid Sibelius-Akademin. Jag började studera teoretisk filosofi, eftersom man fick studierätt i läroämnet utan att behöva avlägga ett inträdesprov om man hade sex laudatur i studentexamensbetyget. Det här passade bra för mig, eftersom jag redan i gymnasiet hade studerat tysk filosofi och översatt ungefär hälften av Martin Heideggers Sein und Zeit. Men filosofin vid Helsingfors universitet visade sig vara angloanalytisk, och på min första kurs inom läroämnet föreläste S. Albert Kivinen om satslogik.

Eero Tarasti fotograferad vid institutionen för musikvetenskap på Estnäsgatan år 1987.

Efter min militärtjänstgöring övergick jag till statsvetenskapliga fakulteten och började studera sociologi och socialpsykologi 1968. Sedan beslöt jag mig för att börja studera estetik och bekantade mig därefter med Erik Tawaststjerna. Han å sin sida fick mig att bli intresserad av musikvetenskap. Jag är glad över att ha fått pendla mellan olika alternativ och pröva på flera olika läroämnen. Denna mångvetenskaplighet fick jag slutligen utlopp för genom semiotiken. Ur Sibelius-Akademins synvinkel var jag en besvärlig student, eftersom jag så ofta reste utomlands.

Ett porträtt av Eero Tarasti.