Axel Fleisch

Universitetslärare 2007, Leipzigs universitet
Äldre forskare 2005–2006, Kölns universitet
Post doc-forskare 2002–2004, University of California, Berkeley
Doktorand och forskningsarbete i Namibia och Angola 1995–2001, Kölns universitet

Forskningsteman:
Deskriptiv språkvetenskap och dokumentering av Afrikas språk (särskilt bantuspråk och berberspråk)

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Axel Fleisch och Suvi Uotinen (red.)
Bild: Joaquín Fanego Palat
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Min dröm: ett samhälle där olikhet är en rikedom

Vad drömmer jag om? Om många olika saker, bland annat om att få se vårt universitet utvecklas till en genuint internationell arbetsmiljö. Eller om att få uppleva en dag då en person med afrikanskt ursprung blir vald till president i Finland.

Förstås vore det också fint att leva i ett samhälle där olikhet är en rikedom och människor kan vara stolta över sitt eget ursprung. Tyvärr baserar vi européer vår självkänsla ofta på ideologier som stänger andra ute.

Att hitta vägar till att få människor att verkligen värdesätta olikhet snarare än att bara acceptera mångfald är kanske ändå mer av en utopistisk vision än en dröm. Dock inspirerar denna vision oss här i Europa att arbeta med Afrikas språk och kulturer.